لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۵۲

داعش: پهپاد ایرانی را فرود آوردیم


تصویری که هواداران داعش در توییتر منتشر کرده‌اند
تصویری که هواداران داعش در توییتر منتشر کرده‌اند

گروه «حکومت اسلامی» ادعا کرده که یک هواپیمای بدون سرنشین ایرانی را در عراق به دست آورده است.

به گزارش سایت «دیلی بیست»، ستیزه‌جویان گروه موسوم به «حکومت اسلامی» یا داعش در عراق در حساب‌های کاربری این گروه در شبکه‌های اجتماعی اعلام کرده‌اند که یک پهپاد متعلق به ایران را فرود آورده و به غنیمت گرفته‌اند. در این صفحات عکس‌هایی از پهپاد مورد ادعای داعش نیز منتشر شده است.

به ظاهر تاریخ انتشار این عکس‌ها مربوط به ۲۶ آبان ماه است. در توضیح تصاویر پهپاد فوق نوشته شده که آن را در استان دیاله عراق زمینگیر کرده‌اند. همچنین بر اساس صفحات منسوب به گروه دولت اسلامی در شبکه‌های اجتماعی پهپاد یاد شده هم اکنون در اختیار نیروهای این گروه است.

مقامات ایران تاکنون واکنشی به این ادعای داعش نشان نداده‌اند. در عین حال رسانه‌های داخل ایران نیز این گزارش نادیده گرفته‌اند به‌طوری که تنها در معدود وبسایت‌های خبری بازتاب یافته است.

با این حال کریستوفر هارمِر، تحلیلگر مؤسسه پژوهش‌های جنگ، به وبسایت «دیلی بیست» گفته است که تصاویر منتشرشده از این پهپاد «شباهت زیادی به پهپاد مهاجر-۴ ایران دارد» و به‌طور قطع این پهپاد «متعلق به ایالات متحده یا نیروهای ناتو نیست».

ایران در مقابل گروه داعش یا «حکومت اسلامی» از دولت مرکزی عراق حمایت می‌کند. شهریور ماه نیز که شهر شیعه‌نشین آمرلی در عراق از محاصره نیروهای داعش خارج شد، تصاویری از قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران منتشر شد که گفته می‌شد در اطراف آمرلی گرفته شده است و به جز این همان زمان مقامات سپاه هم حضور آقای سلیمانی در عراق را تایید کردند.

وبسایت دیلی بیست در این باره می‌نویسد: «ایران از پیش از ظهور گروه دولت اسلامی در عراق یکی از نیرو‌های اصلی مؤثر در این کشور بوده و به طور مستقیم در خاک عراق به عملیات نظامی دست زده است.»

این در حالی است که مقامات جمهوری اسلامی تاکید دارند که نیروهای ایرانی به‌طور مستقیم درگیر جنگ عراق نیستند و اساسا ایران نیروی رزمی به عراق نفرستاده است.

گزارش دیلی بیست در ادامه به غنایم جنگی که تاکنون داعش به دست آورده است، می‌پردازد. این گزارش می‌گوید: «با فرض آنکه ادعای گروه دولت اسلامی مبنی بر زمینگیر کردن یکی از پهپادهای "مهاجر-۴" ایران صحت داشته باشد، این نخست باری نیست که تجهیزات و مهمات نظامی متعلق به نیروهای مقابل داعش به دست این گروه افتاده است. به تازگی نیروهای داعش در سوریه یک محموله تجهیزات نظامی آمریکایی را مصادره کردند که گفته می‌شود در راه رسیدن به دست دشمنان کُرد این گروه بوده است. در عین حال داعش مدتی پیش عکس‌های دیگری از آنچه به ظاهر یک پهپاد ایرانی دیگر بود منتشر کرده بود. بر این اساس، پهپاد فوق نیز در یکی از مناطق درگیری میان داعشی‌ها و نیروهای وابسته به تهران سقوط کرده بود.»

اما به رغم ادعای داعش در شبکه‌های اجتماعی، هارمِر به نقش این گروه در سقوط پهپاد‌های ایران مشکوک است. وی در این باره به دیلی بیست می‌گوید: «داعش قبلاً هم نشان داده که توانایی زدن هواپیماها و بالگرد‌های سوری را دارد، آنها توانایی سرنگون کردن پهپاد را هم دارند، اما اینکه [در تصاویر منتشر شده] بدنه هواپیما سالم مانده مشکوک است و احتمالاً نشان می‌دهد که پهپاد سرنگون نشده بلکه خودش سقوط کرده.»

جمهوری اسلامی در سال‌های اخير سرمايه‌گذاری زيادی بر روی ساخت انواع هواپيماهای بدون سرنشين انجام داده و می‌گويد که توانسته «پهپاد انتحاری» يا «پهپاد مسلح به موشک هوا به هوا» توليد کند.

در يک مورد مسئله فوتوشاپ بودن تصوير هواپيمای بدون سرنشين عمودپروازی که ايران اواسط مهرماه اعلام کرده بود موفق به ساخت آن شده، مطرح شد.

نشريه اتلانتيک در آن هنگام گزارش داد که اين پهپاد ايرانی واقعی نيست و از روی عکس پهپادی که دانشگاه چيبا در ژاپن ساخته تهيه شده و حتی ساختمانی که در عکس ژاپنی وجود دارد هم در عکس پهپاد ايرانی ديده می‌شود.

اميرعلی حاجی‌زاده، فرمانده نيروی هوافضای سپاه پاسداران انقلاب اسلامی از «ساخت و پرواز مدل نهايی پهپاد آر.کيو ۱۷۰ ايرانی» خبر داد.

XS
SM
MD
LG