لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۲۰

فرمان داعش به زنان موصل برای استفاده از روبنده


دولت اسلامی شام و عراق موسوم به داعش به زنان و دختران در شهر موصل عراق که به تصرف خود درآورده است هشدار داد که اگر از روبنده استفاده نکنند به شدت مجازات خواهند شد.

گزارش روزنامه بریتانیایی گاردین در روز جمعه، سوم مرداد، بخش‌هایی از فرمان داعش به مردم موصل را منتشر کرده است که در آن از روبنده به عنوان حافظ زنان و دختران یاد می‌شود.

در فرمان داعش آمده است: «این به معنای محدودیت برای آزادی او نیست، بلکه مانع افتادن آنها در ورطه هرزگی و تحقیر می‌شود و اجازه نمی‌دهد که مانند نمایشی در معرض نگاه دیگران باشند.»

داعش همچنین دستورالعمل‌هایی را منتشر کرده است که در آن شرح داده می‌شود چگونه زنان و دختران باید لباس بپوشند و حجاب کامل داشته باشند.

بر این اساس دست‌ها و پاهای زنان و دختران باید کاملا پوشیده باشد و آنها باید از لباس‌های گشادی استفاده کنند که به اندام‌شان نچسبد. استفاده از عطر نیز برای زنان و دختران ممنوع شده است و همچنین آنها حق پیاده‌روی بدون مشایعت با مردان سرپرست خود را ندارند.

در همین زمینه یکی از روحانیون شهر موصل به خبرگزاری رویترز گفته است که مردان مسلح داعش وارد مسجد او شده‌اند و به او دستور داده‌اند که این فرمان را با صدای بلند برای نمازگزاران بخواند.

فرمان داعش تاکید می‌کند: «هر کسی که به این وظیفه عمل نکند و اغوا شود، محاکمه می‌شود و مستوجب مجازات شدید خواهد بود تا جامعه از آسیب آن مصون بماند و بتواند الزامات دینی را به جا آورد و از خود در برابر فسق و فجور محافظت کند.»

نیروهای اسلام‌گرای داعش که به دنبال تصرف شهر موصل پیشروی‌های سریعی در مناطق شمالی عراق داشته‌اند، اعلام خلافت اسلامی کرده‌اند و ابوبکر بغدادی، رهبر خود، را خلیفه مسلمانان جهان نامیده‌اند.

صدور فرمان ختنه زنان در شهر موصل از مواردی است که به داعش نسبت داده شده و یک مقام سازمان ملل متحد نیز ماجرا را تایید کرده است، اما داعش و هواداران آن می‌گویند که این امر کذب است.

XS
SM
MD
LG