لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۳۶

مهلت گروه «حکومت اسلامی»: زندگی خلبان اردنی در قبال آزادی ساجده الریشاوی


معز الکسابه، خلبان اردنی گروگان گروه حکومت اسلامی- ساجده الریشاوی، یکی از عوامل بمب‌گذاری‌های سال ۲۰۰۵ در اردن
معز الکسابه، خلبان اردنی گروگان گروه حکومت اسلامی- ساجده الریشاوی، یکی از عوامل بمب‌گذاری‌های سال ۲۰۰۵ در اردن

گروه «حکومت اسلامی» با تعیین ضرب‌الاجلی برای دولت اردن تهدید کرد که تنها تا غروب پنج‌شنبه، ۹ بهمن فرصت دارد ساجده الریشاوی، بمب‌گذار انتحاری را آزاد کند و در غیر این صورت خلبان اردنی گروگان داعش «بلافاصله» کشته خواهد شد.

خبرگزاری فرانسه گزارش می‌دهد که داعش از طریق انتشار یک فایل صوتی پیام خود به دولت اردن را رسانده و این پیام نیز از زبان گروگان ژاپنی این گروه به نام کنجی گوتو خوانده می‌شود که می‌گوید ربایندگان او تهدید کرده‌اند زندگی معز الکسابه به آزادی ساجده الریشاوی تا غروب پنج‌شنبه وابسته است.

کنجی گوتو در این پیام عنوان می‌کند: «اگر ساجده الریشاوی تا غروب پنج‌شنبه ۲۹ ژانویه (۹ بهمن) به وقت موصل، در مرز ترکیه با من معاوضه نشود، معز الکسابه بلافاصله کشته خواهد شد.»

این پیام اما مشخص نمی‌کند که در قبال آزادی خانم الریشاوی آیا خلبان اردنی نیز آزاد خواهد شد یا نه.

ساجده الریشاوی، شهروند عراق، یکی از عوامل بمب‌گذاری‌های سال ۲۰۰۵ در پایتخت اردن بود که به مرگ بیش از ۶۰ نفر انجامید.

با این حال دولت اردن روز چهارشنبه اعلام کرد که حاضر است ساجده الریشاوی را با معز الکسابه معاوضه کند.

تلویزیون اردن در این روز اظهارات سخنگوی دولت اردن را بازتاب داد که بیان می‌کرد: «اردن آماده است که زندانی ساجده الریشاوی را آزاد کند، اما در صورتی که خلبان اردنی سالم و سلامت آزاد شود. از آغاز این رخداد تاکنون اردن در تلاش بوده که نسبت به امنیت فرزندمان، خلبان معز الکسابه اطمینان حاصل کند.»

اما موضعی که داعش اکنون بیان کرده تا حدی مبهم است و دقیق مشخص نیست که در صورت آزادی ساجده الریشاوی، سرنوشت خلبان اردنی و گروگان ژاپنی چه می‌شود.

در این حال پرسش‌هایی نیز درباره اصالت این پیام صوتی وجود دارد، اما معاون رئیس دولت ژاپن به خبرنگاران گفته است که به احتمال بسیار این صدای کنجی گوتو است.

داعش پیش از این به دولت ژاپن اعلام کرده بود که در ازای ۲۰۰ میلیون دلار، اجازه می‌دهد کنجی گوتو و یک گروگان ژاپنی دیگر به نام هارونا یوکاوا زنده بمانند، اما به دنبال فرارسیدن مهلت تعیین‌شده، ویدیویی منتشر شد که نشان می‌داد هارونا یوکاوا گردن زده شده است و کنجی گوتو نیز در قبال زندگی خود درخواست آزادی ساجده الریشاوی را دارد.

XS
SM
MD
LG