لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۰۶

استقرار یک گروه توپخانه ایران در غرب کشور برای مقابله با داعش


فرمانده گروه ۳۳ توپخانه ارتش ايران از بازگشت اين گروه به استان کردستان «پس از نزديکی گروه داعش به مرز ايران» خبر داد.

به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی، ايرنا، محسن آذرافروز روز چهارشنبه،۲۴ دی، گفت که اين گروه با استقرار در استان کردستان، «تهديدهای جديد منطقه» در مرزهای غرب ايران را کنترل می‌کند.

وی اضافه کرد: «پس از تحرکات گروه داعش در منطقه و نزديکی آنها به مرز ايران، گروه ۳۳ ارتش در کردستان مستقر شد تا منطقه غرب کشور شامل استان‌های کردستان، کرمانشاه و ايلام را مورد پشتيبانی قرار دهد.»

خبرگزاری دانشجویان ایران، ايسنا هم بخشی دیگر از اظهارات آقای آذر افروز را بازتاب داده است که می‌گوید گروه ۳۳ توپخانه ارتش ايران که پس از جنگ ايران و عراق در تهران مستقر شده بود، «بر اساس نياز دوباره» به شهر سنندج بازگشته است.

وی اما اشاره‌ای به زمان بازگشت اين گروه به شهر سنندج نکرده است.

آقای آذر افروز در ادامه سخنان خود گفت: «تصرف موصل که مسير ارتباطی ايران به سوريه بود، نشان داد که داعش به جمهوری اسلامی ايران نظر دارد.»


اين فرمانده ارتش اضافه کرد: «بنا به اعلام ارتش اگر اين گروه به ۴۰ کيلومتری مرزهای کشورمان می‌رسيد مورد تهاجم توپخانه‌های ارتش قرار می‌گرفت، اما در حالی که تا ۴۸ کيلومتری مرزهای کشور رسيده بود، از آن نزديک‌تر نشد.»

وی در نهایت گفت: «آن زمان که داعش تا ۴۸ کیلومتری مرز ایران رسید، هر آن احتمال حمله ما به داعش وجود داشت و ما حتی به مرحله موشک‌گذاری نيز رسيده بوديم. »

پیش از این احمدرضا پوردستان، فرمانده نيروی زمينی ارتش ايران هشدار داده بود که عمق ۴۰ کيلومتری خاک عراق «خط قرمز ايران» برای گروه‌های به گفته وی «تروريستی» است.

اسماعيل احمدی مقدم، فرمانده نيروی انتظامی ايران نیز روز پنج‌شنبه، ۱۸ دی گفته بود که گروه «حکومت اسلامی» (داعش سابق) «چندی پيش» تا ۴۰ کيلومتری مرز ايران در حوالی شهر قصرشيرين در استان کرمانشاه پيش آمده بود.

بر اساس گزارش‌ها، گروه حکومت اسلامی موسوم به داعش در خردادماه شهرهای جلولا و السعديه در استان دياله عراق را تصرف کردند که حدود ۴۱ کيلومتر با مرز خسروی در شهرستان قصرشيرين ايران فاصله دارند.

در روزهای آغاز آذر ماه نیز نيروهای ارتش عراق با حمايت شبه نظاميان شيعه و کرد اين دو شهر را از شبه نظاميان گروه حکومت اسلامی پس گرفتند.

XS
SM
MD
LG