لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۵۲

نیروهای اسراییلی خانه مهاجم فلسطینی را تخریب کردند


خانه عبدالرحمان الشلعودی، مهاجمی که ماه گذشته دو اسرائیلی را به قتل رساند.
خانه عبدالرحمان الشلعودی، مهاجمی که ماه گذشته دو اسرائیلی را به قتل رساند.

نیروهای اسراییلی خانه یک فلسطینی را که ماه اکتبر در یک حمله مرگبار چند غیرنظامی را کشته بود، در شرق بیت المقدس تخریب کردند.

این خانه روز چهارشنبه ۲۸ آبان و ساعاتی پس از وعده بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، برای تشدید تدابیر امنیتی در پاسخ به حمله روز قبل به یک کنیسه تخریب شد.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، حمله روز سه شنبه به کنیسه‌ای در بیت‌المقدس که پنج کشته به جا گذاشت، مرگبار‌ترین حمله در این شهر از سال ۲۰۰۸ بود و پس از چند هفته برخورد‌های خشونت آمیز بر سر مسجد الاقصی بین مسلمانان و یهودی‌ها روی داد.

خانه‌ای که در محله سیلوان در نزدیکی بخش قدیمی بیت‌المقدس تخریب شد متعلق به عبدالرحمان الشلعودی بود. او ماه گذشته با کوبیدن یک خودرو به ایستگاه پر ازدحام یک قطار سریع السیر موجب کشته شدن دو نفر شد.

روز سه‌شنبه نیز دو فلسطینی با ساطور و سلاح گرم به کنیسه‌ای در محله هرنوف واقع در بیت المقدس غربی حمله کرده و چهار نمازگزار و یک پلیس را کشتند. هر دو فلسطینی با تیراندازی پلیس در محل کشته شدند.

بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسراییل در پاسخ به حمله روز سه شنبه گفت: «جنگ بر سر بیت‌المقدس به اوج خود رسیده است اما پیروزی اسرائیل در آن حتمی است».

وی تاکید کرد که به نیروهای امنیتی دستور داده تا با فلسطینی‌هایی که علیه اسراییلی‌ها مرتکب خشونت می‌شوند با شدت عمل رفتار کنند.

آقای نتانیاهو همچنین گفت که دستور داده سیاست تخریب خانه‌های این افراد را از سر بگیرند. این شیوه مجازات قبلا مورد انتقاد بسیاری گرفته بود.

مادربزرگ عبدالرحمان الشعودی که روز چهارشنبه در مقابل مخروبه محل زندگی خانوادگی ایستاده بود گفت به کار نوه‌اش افتخار می‌کند.

او که به خاطر هراس از اقدام تلافی جویانه از دادن نام کامل خود امتناع کرد افزود: «کسی نباید برای ما و خانه خراب شده ما اظهار تاسف کند».

تاکتیک تخریب خانه، یکی از روش‌های متداول نیروهای امنیتی اسراییل در سال‌های گذشته بود. مقامات امنیتی بعد‌ها آن را یک روش غیرموثر تشخیص داده و در سال ۲۰۰۵ اجرای آن را متوقف کردند.

در همین حال، نمازگزاران روز چهارشنبه برای نیایش به کنیسه محل وقوع حمله به نام «کیلات بنای تورات» بازگشتند. چهار نیایشگری که در حمله به کنیسه کشته شدند از کشورهای انگلیسی زبان بودند، سه نفر از آمریکا و یکی از بریتانیا که به اسراییل مهاجرت کرده بودند.

بیت‌المقدس در هفته‌های اخیر شاهد شدید‌ترین خشونت‌ها از زمان شورش فلسطینی‌ها در دهه گذشته بوده است. در حمله عبدالرحمان الشعودی با خودرو به ایستگاه قطار یک کودک سه ماهه و یک زن ۲۲ ساله کشته شدند. خود او نیز به ضرب گلوله پلیس کشته شد.

آسوشیتدپرس در ادامه می‌نویسد ریشه بسیاری از این خشونت‌ها ناشی از تنش و اختلاف بر سر اماکن مورد مناقشه در بخش قدیمی شهر بیت‌المقدس است.

یهودی‌ها این مکان را محل معبد باستانی یهودیان می‌دانند. اما برای مسلمانان این مکان به حرم شریف و مسجد الاقصی و گنبد طلایی معروف آن است.

فلسطینی‌ها از افزایش تعداد اسراییلی‌های بازدید کننده از این محل خشمگین هستند و بسیاری از آنها این اقدام را تحریک کننده تلقی می‌کنند.

پاپ فرانسیس، رهبر کاتولیک‌های جهان، حملات اخیر را «غیرقابل قبول» دانست و آنها را محکوم کرد.

او از اسراییلی‌ها و فلسطینی‌ها خواست که با شهامت در راه صلح گام بردارند. رهبر کاتولیک‌های جهان گفت که از «افزایش هشداردهنده تنش» در سرزمین مقدس بسیار نگران است.

XS
SM
MD
LG