لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۳۰

مخالفت ایران با تعیین منطقه پرواز ممنوع در سوریه


پیشروی اعضای جبهه النصره به سمت اریحا در روز پنج‌شنبه
پیشروی اعضای جبهه النصره به سمت اریحا در روز پنج‌شنبه

در حالی که شاخه القاعده سوریه و متحدان آن آخرین سنگر حکومت سوریه در استان ادلب را نیز به تصرف خود درآوردند، ایران اعلام کرد که همچنان مخالف تعیین منطقه پرواز ممنوع در سوریه است.

خبرگزاری جمهوری اسلامی، ایرنا، روز پنج‌شنبه، ۷ خرداد، اظهارات حسین امیرعبداللهیان، معاون وزیر خارجه ایران، را بازتاب داده است که تاکید می‌کند «راه‌ حل بحران سوریه صرفا سیاسی است».

وی اظهار داشت: «سخن از ایجاد منطقه حائل و پرواز ممنوع تکرار خطاهای قبلی است و کمکی به امنیت و ثبات منطقه نمی‌کند.»

پیش از این آنکارا خواستار برقراری منطقه پرواز ممنوع در سوریه و منطقه حائل در طول مرزهای سوریه و ترکیه شده بود. آنکارا همچنین بر آموزش شورشیان میانه‌رو سوریه به قصد سرنگونی حکومت بشار اسد تاکید می‌کند.

اما ایالات متحده سال گذشته به مخالفت با ایده برقراری منطقه پرواز ممنوع در سوریه برخاست و علت آن را نیز حضور بیش از یک میلیون نفر از شهروندان پناه‌جوی سوریه در مناطق جنگی عنوان کرد.

در همین حال از سوریه خبر می‌رسد که شورشیان جبهه النصره وابسته به القاعده که به همراه دیگر متحدان خود ائتلافی را با عنوان جیش الفتح تشکیل داده‌اند روز پنج‌شنبه شهر اریحا را که آخرین سنگر حکومت بشار اسد در استان ادلب محسوب می‌شد، به تصرف خود درآورده‌اند.

خبرگزاری فرانسه به نقل از رامی عبدالرحمان، رئیس گروه ناظر حقوق بشر در سوریه گزارش داد که افراد جیش‌الفتح پس از نبردی که با سربازان ارتش بشار اسد و حزب‌الله داشتند، به‌ طور کامل کنترل شهر اریحا را به دست آورده‌اند.

ائتلاف جیش‌الفتح در شبکه اجتماعی توییتر نیز خبر فتح اریحا را اعلام کرده و نوشته‌ است که این شهر تنها ظرف شش ساعت تصرف شد.

اریحا پیش از جنگ داخلی در سوریه سکونتگاه ۴۰ هزار نفر از مردم این کشور بود. این شهر در نزدیکی مرز ترکیه قرار دارد. جیش‌الفتح در سه ماه اخیر توانسته بود پیروزهای متعددی در استان ادلب به دست بیاورد که مهم‌ترین آن فتح مرکز این استان بود.

XS
SM
MD
LG