لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۲۵

رییس مجلس ایران: توافق هسته‌ای دور از ذهن نیست


علی لاریجانی، رییس مجلس ایران، می‌گوید که توافق هسته‌ای میان تهران و قدرت‌های جهانی دور از ذهن نیست و مذاکرات هسته‌ای با پیشرفت همراه بوده است.

خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، روز جمعه ۱۴ آذر اظهارات آقای لاریجانی در یک کنفرانس خبری در پایتخت پاکستان را بازتاب داده که تاکید کرده است اختلافات میان ایران و گروه ۱+۵ قابل حل است.

وی اظهار داشت: «توافق [هسته‌ای] دور از ذهن نیست و فکر می‌کنم در مذاکرات پیشرفت داشتیم. اگر نقاطی هست که اختلاف داریم قابل حل است».

پیش از این دیگر مقامات جمهوری اسلامی نیز نوید دستیابی به توافق هسته‌ای را داده‌ بودند، از جمله محمدجواد ظریف، وزیر خارجه گفته بود که مذاکرات هسته‌ای به «پایان موفقیت‌آمیز خود نزدیک شده است».

با این حال طرفین به تازگی موافقت کرده‌اند که مذاکرات هسته‌ای تا هفت ماه دیگر ادامه یابد، اما علی لاریجانی می‌گوید که این کشورهای غربی هستند که تمایل به طولانی شدن مذاکرات دارند و گرنه «موضوع هسته‌ای ایران زود‌تر از این‌ها قابل حل شدن بود».

رییس مجلس ایران اظهار داشت: «طولانی کردن مذاکرات دلیل روشنی دارد چون این‌ها سر و صدا کردند ایران دنبال سلاح است و بعد هم رفتند تحریم وضع کردند. حالا فهمیده‌اند که ایران سلاح تولید نکرده و اگر زود توافق کنند به پرسش اذهان عمومی باید پاسخ دهند که چرا تحریم کرده‌اند. مجبورند شرط و شروط بگذارند تا بتوانند مشکلی را که به وجود آورده‌اند رفع کنند؛ مسئله این است».

به تازگی سخنگوی وزارت خارجه آمریکا ابراز امیدواری کرده است که طرفین تا پایان ماه مارس به توافقی برای یک اقدام جامع برسند و پس از آن کار‌شناسان جزئیات را به پایان برسانند.

عباس عراقچی، مذاکره‌کننده ارشد ایران نیز گفته است که «پس از چندین ماه مذاکره سخت و پرداختن به مسائل به شدت فنی و پیچیده اکنون مسیر دستیابی به تفاهم تا حد زیادی هموار شده است».

XS
SM
MD
LG