لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۱۰

روسیه: نشست کمیسیون مشترک برجام سه‌شنبه آینده در وین برگزار می‌شود


پرچم ایران در مقابل مقر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در وین
پرچم ایران در مقابل مقر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در وین

مقامات روسیه می‌گویند که نشست بعدی کمیسیون مشترک توافق هسته‌ای میان ایران و قدرت‌های جهانی، موسوم به برجام، روز سه‌شنبه ۲۹ تیر در شهر وین برگزار می‌شود.

خبرگزاری روسی ایتارتاس، روز پنج‌شنبه، ۲۴ تیر، اظهارات ولادیمیر ورونکوف، نماینده دائم روسیه در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، در این باره را بازتاب داده است که می‌گوید در این نشست مسئله ذخیره مازاد اورانیوم غنی‌شده ایران و آب سنگین به بحث و مذاکره گذاشته می‌شود.

گزارش پیشین آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که اوایل خرداد ماه منتشر شد عنوان می‌کرد که ایران به تعهدات خود در برجام پایبند بوده. این گزارش می‌گفت که ایران حدود ۴۸ کیلوگرم اورانیوم غنی‌شده خود را رقیق یا تبدیل به سوخت کرده است.

با این حال نماینده روسیه در این آژانس می‌گوید که هنوز مسئله مازاد اورانیوم غنی‌شده ایران کامل حل نشده است. طبق برجام، ایران باید ذخیره اورانیوم غنی‌شده خود را زیر ۳۰۰ کیلوگرم نگه دارد. اما از سخنان ولادیمیر ورونکوف چنین برمی‌آید که هنوز ذخایر ایران بیشتر از حد مجاز است.

وی گفته است: «مشکل از اینجا ناشی می‌شود که موقع غنی‌سازی، میزانی از اورانیوم غنی‌شده در لوله‌ها و دیگر دستگاه‌ها باقی می‌ماند. بنابراین آن میزان اورانیومی که کشف شده است، از حد تعیین شده ۳۰۰ کیلوگرم تجاوز می‌کند.»

این مقام روس سپس عنوان کرده دومین مسئله‌ای که باید حل و فصل شود، مسئله آب سنگین است.

به گفته او، روسیه درباره این موضوع تصمیم می‌گیرد که با خرید آب سنگین از ایران این کشور بتواند حد تعیین شده در توافق هسته‌ای را رعایت کند و از این رو مسکو خواهان مذاکره با تهران است.

بر اساس توافق اتمی وین، ایران موظف است تا مازاد آب سنگین تولیدی خود را در بازارهای بین‌المللی عرضه کند و آن را در نهایت به ۹۰ تن برساند.

در این مدت دولت باراک اوباما اعلام کرده که ۳۲ تن آب سنگین به ارزش ۸.۶ میلیون دلار را از ایران می‌خرد اما این تصمیم دولت آمریکا با مخالفت جمهوری‌خواهان گنگره آمریکا مواجه شده که به طرح ممنوعیت خرید آب سنگین ایران رای داده‌اند، طرحی که کاخ سفید هشدار داده آن را وتو خواهد کرد.

در نهایت ولادیمیر ورونکوف گفته است که تصور می‌کند نمایندگان آمریکا و چین در نشست کمیسیون مشترک برجام چگونگی پیشرفت تبدیل تاسیسات هسته‌ای اراک به راکتور آب سنگین را تشریح خواهند کرد.

نشست پیشین کمیسیون مشترک برجام اوایل اردیبهشت ماه در وین برگزار شد که عباس عراقچی، معاون وزیر خارجه ایران، ریاست هیات ایرانی را بر عهده داشت.

XS
SM
MD
LG