لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۴۰

روحانی: نقض توافق هسته‌ای به ضرر همه خواهد بود


آقای روحانی گفته که «اگر روند پیش از برجام» ادامه پیدا می‌کرد، فروش نفت ایران «به صفر می‌رسید».
آقای روحانی گفته که «اگر روند پیش از برجام» ادامه پیدا می‌کرد، فروش نفت ایران «به صفر می‌رسید».

حسن روحانی، رئیس جمهور ایران، یک بار دیگر با دفاع از توافق هسته‌ای میان و قدرت‌های جهانی گفته که این توافق «به نفع همه کشورها و صلح، امنیت، ثبات و توسعه جهانی بوده» و «نقض آن به ضرر همه خواهد بود».

آقای روحانی، چهارشنبه ۲۳ تیر و در جلسه هیئت دولت، هشدار داده که «هرکس بخواهد آغاز کننده نقض برجام باشد، بازنده سیاسی در صحنه بین‌المللی است».

این سخنان حسن روحانی که در پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری منتشر شده، در سالگرد توافق هسته‌ای میان ایران و قدرت‌های جهانی بیان شده است.

مقام‌های ارشد دولت آقای روحانی اگرچه از توافق هسته‌ای دفاع می‌کنند اما در ماه‌های اخیر آنها نیز مدعی مانع تراشی آمریکا در اجرای کامل مفاد این توافق یا بهره نبردن از مزایای آن شده‌اند.

علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی هم این توافق را که در ایران از آن با عنوان «برجام» یاد می‌شود، «خسران مطلق» توصیف کرده است. با وجود این، رئیس جمهور ایران از این توافق دفاع می‌کند.

آقای روحانی امروز هم گفته که «اگر روند پیش از برجام» ادامه پیدا می‌کرد، فروش نفت ایران «به صفر می‌رسید».

او همچنین افزوده که که در صورت حاصل نشدن توافق هسته‌ای، «تحریم‌ها و تهدیدها روز به روز بیشتر و فعالیت‌های هسته‌ای ایران غیرقانونی تلقی می‌شد».

اتهام کارشکنی آمریکا در مسیر اجرای برجام، در حالی توسط جمهوری اسلامی بیان می‌شود که مقام‌های آمریکایی با رد این ادعا، می‌گویند که حتی «فراتر از تعهدات» خود در توافق هسته‌ای عمل کرده‌اند.

مقام‌های ارشد دولت آمریکا همچنین در جلساتی با بانک‌های بزرگ جهان، از آنها خواسته‌اند تا معاملات قانونی با ایران را برقرار کنند.

دولت آمریکا هم با دفاع از توافق هسته‌ای با ایران، می‌گوید که اجرای این توافق مانع دستیابی جمهوری اسلامی به سلاح اتمی شد و امنیت آمریکا و متحدانش را نیز تضمین کرد.

آلن ایر، سخنگوی فارسی وزارت امور خارجه آمریکا هم در مصاحبه‌ای با خبرگزاری کار ایران (ایلنا) که چهارشنبه منتشر شده، با تاکید بر این مسئله گفته که «دولت اوباما در کار اطلاع‌رسانی، روشنی و ابهام‌زدایی کمر همت بسته است و از هیچ کاری دریغ نکرده است».

آقای ایر در عین حال تاکید کرده که «بدیهی است که حتی با اطلاعات کامل از برجام و قوانین آمریکایی، شرکت‌ها و بانک‌های بین‌المللی در ارزیابی‌شان، سهولت فضای کسب و کار در ایران را سبک و سنگین می‌کنند».

آمریکا می‌گوید که توافق هسته‌ای، تحریم‌های هسته‌ای علیه ایران را رفع یا تعلیق کرد اما تحریم‌های مرتبط با حمایت جمهوری اسلامی از تروریسم و پولشویی کماکان برقرارند.

سخنگوی فارسی وزارت امور خارجه آمریکا هم تاکید کرده که علیرغم «برخی مشکلات و موانع» در اجرای برجام، این توافق پابرجاست.

اما در تهران، اکبر هاشمی رفسنجانی هم آمریکا را متهم به «بدعهدی» در اجرای توافق هسته‌ای کرده و گفته است: «آمریکایی‌ها گروکشی کردند و به ‌بهانه حمایت از تروریست دارند بدعهدی می‌کنند.»

آقای رفسنجانی افزوده است: «اگر از فلسطینی‌ها حمایت می‌کنیم آنها مظلوم‌ترین مردم دنیا هستند و اگر از حزب‌الله لبنان حمایت می‌شود برای این است که خطر اسرائیل در کشور را محدود کنیم.»

دادگاهی در آمریکا اخیرا حکم داده که دو میلیارد دلار غرامت از محل دارایی‌های بلوکه شده ایران در این کشور، به قربانیان حملات گروه‌هایی مانند حزب‌الله لبنان پرداخت شود.

آلن ایر، سخنگوی فارسی وزارت امور خارجه آمریکا هم در گفتگو با ایلنا تاکید کرده که «نظر دولت آمریکا این است که این حکم با حقوق بین‌المللی مطابقت دارد و در عین حال ناقض برجام نیست».

XS
SM
MD
LG