لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۲۸

بنیامین نتانیاهو بار دیگر حزب لیکود را در انتخابات آینده رهبری می‌کند


بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل
بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل

بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، با شکست آسان تنها رقیب خود در انتخابات داخلی حزب حاکم لیکود، بار دیگر به رهبری این حزب انتخاب شد، رویدادی که در آستانه انتخابات سراسری اسرائیل به وقوع پیوسته است.

خبرگزاری فرانسه روز پنج‌شنبه ۱۱ دی به نقل از سخنگوی حزب لیکود گزارش داد که با شمارش ۶۰ درصد آرا مشخص شده است که آقای نتانیاهو در این انتخابات داخلی حدود ۸۰ درصد آرا را به خود اختصاص داده است تا بر رقیب خود، دنی دانون چیره شود.

نتانیاهو در دفتر حزب لیکود در تل‌آویو این رای‌گیری را یک موفقیت خوانده و تاکید کرده که حزب لیکود «فهرستی عالی» را برگزیده است که به او کمک می‌کند در انتخابات سراسری اسرائیل بار دیگر به پیروزی برسد.

وی اظهار داشت: «این فهرست حزب حاکم است که همچنان می‌تواند اسرائیل را رهبری کند... و به ما کمک می‌کند که جناح چپ تحت هدایت تسیپی لیونی و اسحاق هرتزوگ را شکست بدهیم، یک تیم برنده‌ که به من کمک می‌کند که بازگردم و رهبری اسرائیل را با اطمینان ادامه بدهم».

حزب میانه‌رو «جنبش» به رهبری تسیپی لیونی به نیروهای اسحاق هرتزوگ و حزب کارگر پیوسته‌اند تا در انتخابات سراسری اسرائیل که روز ۲۶ اسفند برگزار می‌شود، فهرست مشترکی را ارائه دهند.

این گزارش می‌گوید که ۹۶ هزار و ۶۵۱ عضو حزب لیکود همچنین فهرست حزب را انتخاب کرده‌اند که ۷۰ کاندیدا را در بر می‌گیرد.

انتخابات اسرائیل مقرر شده بود که سال ۲۰۱۷ برگزار شود، اما بنیامین نتانیاهو ماه گذشته با برکناری تسیپی لیونی و یائیر لاپید، وزرای دادگستری و دارایی دولت خود، پارلمان را منحل کرد تا انتخابات پیش از موعد برگزار شود.

نظرسنجی‌ها حکایت از آن دارد که حزب لیکود در انتخابات پیش رو و رقابت با ائتلاف حزب کارگر و حزب جنبش با چالشی جدی مواجه خواهد بود.

آقای نتانیاهو تاکنون سه دوره به سمت نخست وزیری اسرائیل دست یافته است، ۱۹۹۶ تا ۱۹۹ یک دوره و از سال ۲۰۰۹ نیز در دو دوره متوالی.

XS
SM
MD
LG