لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۱۷

ظریف: تحریم‌های جدید دستاورد مذاکرات را از بین خواهد برد


محمدجواد ظریف در حال سخنرانی در یکی از نشست‌های داووس
محمدجواد ظریف در حال سخنرانی در یکی از نشست‌های داووس

محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران، روز جمعه هشدار داد که وضع تحریم‌های جدید علیه تهران، همه دستاوردهای مذاکرات اتمی را به مخاطره خواهد انداخت.

آقای ظریف در همین روز دیداری نیز با همتای آمریکایی خود، جان کری در حاشیه مجمع جهانی اقتصاد در شهر داووس سوئیس داشت. از سویی کاخ سفید هم اعلام کرد که شانس توافق اتمی با ایران ۵۰ به ۵۰ است.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، وزیر خارجه ایران در نشستی با حضور رهبران سیاسی و اقتصادی کشورها در داووس با اشاره به مذاکرات اتمی تهران و قدرت‌های جهانی گفت: «ما یک توافقنامه داریم که در آن پیش‌بینی دستیابی به یک توافق جامع شده است. اگر کسی بخواهد آن را از بین ببرد، به باور من باید جامعه جهانی او را منزوی کند، خواه کنگره ایالات متحده باشد یا هر کس دیگری.»

وی در ادامه افزود: «اکنون زمان آن است که جامعه بین‌المللی قاطعانه در برابر (تهدید تحریم‌های جدید) بایستد چرا که این مسئله تمام این دستاورد به شدت حائز اهمیت را از بین خواهد برد.»

کنگره ایالات متحده که اکثریت آن در اختیار جمهوری‌خواهان است تلاش می‌کند تحریم‌های جدیدی را علیه تهران به تصویب برساند، اما باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا هشدار داده که این اقدام کنگره به معنای شکست دیپلماسی خواهد بود و بنابراین آن را وتو خواهد کرد.

در همین حال مذاکرات دوجانبه ایران و آمریکا نیز در سوئیس پی گرفته می‌شود؛ داووس سوئیس محل دیدار محمدجواد ظریف و جان کری در عصر جمعه بود. شهر زوریخ هم میزبان هیات مذاکره‌کنندگان ایرانی و آمریکایی به ریاست عباس عراقچی و وندی شرمن، معاونان وزرای خارجه دو کشور است که از روز جمعه به همراه هلگا اشمید، نماینده اتحادیه اروپا بار دیگر به مذاکراه با یکدیگر نشستند.

خبرگزاری جمهوری اسلامی، ایرنا، گزارش داده که مذاکرات امروز ایران و آمریکاحدود پنج ساعت به طول انجامیده است و این مذاکرات تا روز شنبه ادامه خواهد داشت.

اما گزارش دیگری از خبرگزاری فرانسه حکایت از آن دارد که دولت باراک اوباما در شرایط کنونی شانس برابری میان پیروزی و شکست مذاکرات قائل است.

این گزارش اظهارات روز جمعه جاش ارنست، سخنگوی کاخ سفید را بازتاب داده است که می‌گوید احتمال موفقیت این مذاکرات دیپلماتیک میان ایران و قدرت‌های جهانی ۵۰ به ۵۰ است.

ایران و گروه ۱+۵، متشکل از ایالات متحده، بریتانیا، فرانسه، چین، روسیه و آلمان تا ۱۰ تیر ماه سال آینده فرصت دارند که به توافق جامع اتمی دست پیدا کنند.

XS
SM
MD
LG