لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۱۸

معاون وزیر خارجه آمریکا: شانس توافق با ایران همچنان وجود دارد


آنتونی بلینکن، معاون وزارت امور خارجه آمریکا
آنتونی بلینکن، معاون وزارت امور خارجه آمریکا

آنتونی بلینکن، معاون وزارت امور خارجه آمریکا، مذاکرات اخیر هسته‌ای با ایران را «سودمند و جدی» خواند و تاکید کرد که شانس دستیابی به توافق با تهران همچنان باقی است.

به گزارش رویترز، آقای بلینکن که روز چهارشنبه، اول بهمن، در جلسه کمیته روابط خارجی سنا مجلس ایالات متحده حضور یافته بود، گفت: «تشخیص ما این است که هنوز شانس کافی برای دستیابی به یک توافق [با ایران] داریم که از هر جهت متضمن امنیت آمریکا و متحدانمان باشد».

به گفته او، هدف کشورهای گروه ۱+۵ این است که تا پایان ماه مارس بر سر مسائل اصلی توافق حاصل شود و سپس طرفین تا ماه ژوئن نیز بر سر جزئیات تکنیکی به توافق کامل دست یابند.

پیش از این محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران تاکید کرده بود که اگر طرف مقابل آمادگی داشته باشد، تهران حاضر است در بهمن ماه مذاکرات را به نتیجه برساند.

آخرین دور مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه ۱+۵، شامل ایالات متحده، بریتانیا، فرانسه، چین، روسیه و آلمان هفته گذشته در ژنو انجام شد که همراه با مذاکرات دوجانبه تهران و واشینگتن و چندین دیدار میان محمدجواد ظریف و همتای آمریکایی او، جان کری بود.

اتحادیه اروپا این دور مذاکرات را سودمند خوانده‌ و ایران نیز اعلام کرده که در این دور تلاش کرده تا اختلافات را کم کند.

در همین حال معاون وزیر خارجه آمریکا به مجلس سنا این کشور اطمینان داده که این مذاکرات «جدی، سودمند و دقیق» بوده است.

آنتونی بلینکن افزود: در رابطه با برخی مسائل پیشرفت‌هایی حاصل آمده اما در رابطه با برخی مسائل دیگر هنوز اختلافات باقی‌ است.

کنگره آمریکا که اکثریت آن در دست جمهوری‌خواهان است تلاش می‌کند لایحه تحریم‌های جدید ایران را به تصویب برساند، اما باراک اوباما، رییس جمهوری آمریکا تاکید کرده است که در شرایطی که مذاکرات انجام می‌شود، تصویب این لایحه به معنای شکست دیپلماسی است و بنابراین آن را وتو خواهد کرد.

XS
SM
MD
LG