لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۵۲

واکنش اوباما به حادثه پاریس: تروریست‌ها باید به دست عدالت سپرده شوند


حمله تروریستی روز چهارشنبه به هفته‌نامه فکاهی شارلی ابدو در پاریس موج محکومیت جهانی را به دنبال داشت و از جمله رهبران آمریکا، آلمان، واتیکان، اتحادیه عرب و مقامات مذهبی مصر و دانشگاه الازهر نسبت به آن واکنش نشان داده‌اند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، باراک اوباما، رییس جمهوری ایالات متحده آمریکا با محکوم کردن این رخداد از آن به عنوان حمله‌ای تروریستی علیه «قدیمی‌ترین» متحد آمریکا، یعنی فرانسه یاد کرد و به پاریس پیشنهاد همکاری برای شناسایی و دستگیری عاملان این حمله داد.

آقای اوباما اظهار داشت: «ما با مقامات فرانسه در ارتباط هستیم و من به دولت خود دستور داده‌ام که هر گونه همکاری لازم را انجام بدهند تا این تروریست‌ها به دست عدالت سپرده شوند».

به گفته او، فرانسه قدیمی‌ترین متحد آمریکاست که در نبرد مقابل با تروریست‌هایی که امنیت جهان را تهدید می‌کنند، شانه به شانه آمریکا ایستاده است.

آقای اوباما سپس گفت: «مردم فرانسه بارها برای دفاع از ارزش‌های جهانی به پا خاسته‌اند، ارزش‌هایی که نسل‌های مختلف مردم ما نیز از آن دفاع کرده‌اند. فرانسه و شهر بزرگ پاریس که این حمله ظالمانه در آن رخ داده است، الگویی همیشگی به جهان ارائه داده که ورای دیدگاه نفرت‌انگیز این جانیان به حیات خود ادامه می‌دهد».

در حمله تروریست‌ها به هفته‌نامه «شارلی ابدو» دست‌کم ۱۲ نفر کشته شدند که از میان آنها می‌توان به سه کارتونیست این هفته‌نامه و یکی از سردبیران آن اشاره کرد.

این هفته‌نامه سال ۲۰۱۱ کاریکاتوری درباره پیامبر اسلام منتشر کرد که در پی این اتفاق، تحریریه آن به آتش کشیده شد و حال هدف خشونت‌آمیزترین حملات تروریستی چند دهه‌ اخیر در فرانسه قرار گرفته است.

خبرگزاری رویترز اظهارات آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان را بازتاب داده است که ضمن محکوم کردن این رخداد از آن به عنوان «هجوم به آزادی بیان و مطبوعات» نام می‌برد.

خانم مرکل اظهار داشت: «این عمل نفرت‌انگیز تنها حمله به شهروندان فرانسوی نیست، بلکه هجوم به آزادی بیان و مطبوعات به عنوان عناصر اصلی فرهنگ آزاد و دمکراتیک ما نیز محسوب می‌شود».

نظیر این اظهارات را سخنگوی واتیکان نیز بیان کرده است. چیرو بندتینی از این حادثه تروریستی به عنوان عملی «نفرت‌انگیز» نام برد و تاکید کرد که تیغه خشونت مهاجمان هم متوجه مردم بوده و هم آزادی مطبوعات.

وی همچنین اضافه کرد که پاپ فرانسیس احتمالا با ارسال پیامی به اسقف اعظم پاریس، شخصا این رخداد را محکوم کند.

در همین حال مسئولان دانشگاه الازهر مصر نیز در صفحه فیسبوک این نهاد مذهبی با محکوم کردن این حمله از آن به عنوان عملی جنایتکارانه نام برده‌ و تاکید کرده‌اند که «اسلام هر گونه خشونتی را تقبیح می‌کند».

خبرگزاری فرانسه گزارش داده که عباس شومان از مقامات ارشد الازهر در مصاحبه‌ای با این خبرگزاری گفته است که الازهر «استفاده از خشونت را در هیچ موردی تایید نمی‌کند، حتی اگر در واکنش به اهانت علیه مقدسات مسلمانان باشد».

همچنین اتحادیه عرب با پیوستن به موج جهانی واکنش‌ها علیه حمله تروریستی به هفته‌نامه شارلی ابدو اعلام کرده است که نبیل العربی، دبیر اتحادیه عرب، این رخداد را به شدت محکوم می‌کند.

در نهایت مقامات عربستان سعودی و دولت قطر نیز در این باره موضع‌گیری کرده‌اند. خبرگزاری رسمی عربستان سعودی اظهارات یک مقام دولت این کشور را بدون نام او منتشر کرده که می‌گوید، پادشاهی عربستان «این اقدام تروریستی بزدلانه ا که اسلام شریف نیز آن را نمی‌پذیرد، به شدت محکوم می‌کند».

وزارت خارجه قطر هم در بیانیه‌ای اعلام کرده اقداماتی این‌چنینی که شهروندان غیرنظامی را هدف قرار می‌دهد در تعارض با تمام اصول ارزش‌های انسانی و اخلاقی است.

از میان دیگر مقاماتی که حادثه تروریستی روز چهارشنبه در پاریس را محکوم کرده‌اند، می‌توان بان گی مون، دبیر کل سازمان ملل متحد، جان کری، وزیر خارجه آمریکا و پترو پوروشنکو، رئیس جمهوری اوکراین را نام برد.

جان کری در پیام خود گفته است که اگرچه اصولی جهانی مانند آزادی بیان و مطبوعات مورد هجوم قرار گرفته، اما این اصول هرگز از بین نخواهند رفت و عاملان حمله تروریستی به هفته‌نامه شارلی ابدو به اشتباه فکر می‌کنند که این نشریه دیگر مرده است.

وزیر خارجه آمریکا در نهایت تاکید کرده است که «امروز، فردا، در پاریس، در فرانسه و در سراسر جهان، قدرت آزادی بیان در نبرد علیه تاریکی پیروز خواهد بود.»

XS
SM
MD
LG