لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۵۲

وزیر فلسطینی به دنبال درگیری با پلیس اسرائیل درگذشت


تصویری که نشان می‌دهد پلیس مرزی اسرائیل گلوی آقای ابوعین را فشار می‌دهد.
تصویری که نشان می‌دهد پلیس مرزی اسرائیل گلوی آقای ابوعین را فشار می‌دهد.

یکی از وزیران تشکیلات خودگردانی فلسطینی روز چهارشنبه ۱۹ آذر در جریان درگیری با پلیس مرزی اسرائیل در کرانه باختری درگذشت.

گزارش خبرگزاری رویترز گزارش داده است که پلیس مرزی اسرائیل گلوی زیاد ابوعین، عضو دولت محمود عباس، را فشار داده است.

آقای ابوعین ۵۵ ساله در جمع فعالان حقوق بشر خارجی و شماری از فلسطینیانی حضور داشت که در اعتراض به شهرک‌سازی‌های اسرائیل دست به تجمع اعتراضی در کرانه باختری زده بودند.

رویترز می‌نویسد که سربازان اسرائیلی و نیروهای پلیس مرزی این کشور به سمت معترضان گاز شک‌آور و نارنجک‌های صوتی شلیک کردند که متعاقب آن درگیری‌هایی میان طرفین رخ داد و یک پلیس مرزی گردن زیاد ابوعین را گرفت و به شدت فشار داد.

آقای ابوعین لحظاتی بعد از این رخداد بیهوش شد و به زمین افتاد و در نهایت در راه بیمارستان درگذشت.

این گزارش می‌گوید که علت دقیق مرگ زیاد ابوعین دقیقا مشخص نیست و متخصصان فلسطینی و اسرائیلی و اردنی هم‌اکنون عمل کالبدشکافی را شروع کرده‌اند.

ارتش اسرائیل نیز در بیانیه‌ای اعلام کرده که درباره شرایطی که منجر به مرگ آقای ابوعین شده است تحقیق می‌کند.

این رخداد را اما محمود عباس، رییس تشکیلات خودگردان فلسطینی، محکوم کرده و از آن به عنوان عملی «وحشیانه» نام برده است که نباید درباره آن سکوت کرد.

او همچنین تاکید کرده است که طرف فلسطینی پس از انجام تحقیقات پیرامون این حادثه، «اقدامات لازم» را انجام خواهد داد.

زیاد ابوعین پیش از این به اتهام دست داشتن در مرگ دو جوان اسرائیلی در سال ۱۹۷۹ محاکمه شده بود، اما سال ۱۹۸۵ در جریان تبادل اسرا آزاد شد.

از آقای ابوعین به عنوان یکی از رهبران مدنی فلسطین و چهره مخالف شهرک‌سازی اسرائیل در کرانه باختری یاد می‌شود که امسال به ریاست کمیته مخالفت با شهرک‌سازی و دیوارکشی اسرائیل منصوب شده بود.

وی لحظات کوتاهی پیش از مرگ در جمع گزارشگران تلویزیونی با اشاره به شهرک‌سازی اسرائیل گفته بود که این عمل «تروریسم اشغال‌گرانه» است.

XS
SM
MD
LG