لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۵۳

ادامه ناآرامی در ترکیه: مرگ دو پلیس دیگر در دیاربکر بر اثر انفجار بمب


عکس آرشیوی است
عکس آرشیوی است

انفجار بمب در خودرویی نزدیک به یک ایستگاه بازرسی پلیس در شهر کردنشین دیاربکر ترکیه به مرگ دو پلیس و جراحت پنج نفر دیگر منجر شد، رخدادی که نیروهای امنیتی ترکیه آن را به شبه‌نظامیان پ‌کا‌کا نسبت می‌دهند.

در همین حال حملات ارتش و نیروهای امنیتی ترکیه به مواضع پ‌کا‌کا در مناطق کردنشین این کشور ادامه دارد و در تازه‌ترین تحولات، کوهستان‌های استان شرناق شاهد بمباران‌های پیاپی بوده است.

خبرگزاری رویترز به نقل از منابع امنیتی ترکیه گزارش می‌دهد که در جریان این عملیات دو شبه‌نظامی پ‌کا‌کا کشته شده‌اند. در عین حال کماندوهای ترکیه‌ای که به مناطق کوهستانی استان شرناق اعزام شده‌اند همچنان به تعقیب اعضای پ‌کا‌کا مشغولند.

این گزارش اما وضعیت شهر دیاربکر را که در جنوب شرقی ترکیه واقع است به شدت ناآرام توصیف می‌کند، به طوری که مقامات استانی بامداد یک‌شنبه با انتشار بیانیه‌ای برای مناطق مرکزی شهر مقررات منع عبور و و مرور تعیین کرده‌اند.

در این روز شهر دیاربکر صحنه خشونت‌های متعددی بوده که انفجار خودوری بمب‌گذاری شده در نزدیکی ایستگاه نمونه‌ای از آن است.

به گفته نیروهای امنیتی ترکیه، شورشیان پ‌کا‌کا در اقدامی دیگر با شلیک آر‌پی‌جی در مناطق غیرنظامی دیاربکر یک افسر پلیس را کشته و یک نفر دیگر را نیز زخمی کرده‌اند.

ساکنان منطقه سور دیاربکر نیز می‌گویند که صدای شلیک‌های پیاپی را شنیده‌اند، اما هنوز گزارشی از تلفات احتمالی این تیراندازی منتشر نشده است.

ترکیه در دو ماه اخیر به دنبال خاتمه آتش‌بس میان ارتش و شورشیان پ‌کا‌کا شاهد درگیری‌های خونینی بوده که به مرگ بیش از ۱۰۰ پلیس و سرباز ارتش و صدها عضو پ‌کاکا انجامیده است.

رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه، تاکید کرده که این جنگ ادامه خواهد داشت تا زمانی که در ترکیه حتی «یک تروریست هم باقی نماند».

جنگ میان جدایی‌طلبان پ‌کاکا و ارتش ترکیه از سال ۱۹۸۴ آغاز شد که در همه این سال‌ها در مجموع بیش از ۴۰ هزار قربانی گرفته است. دولت ترکیه و نیز اتحادیه اروپا و ایالات متحده، پ‌کاکا را سازمانی تروریستی می‌دانند.

XS
SM
MD
LG