لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۴۶

اظهارات متناقض مسوولان ایرانی درباره آلودگی آب در ۸ منطقه تهران


در حالی که وزیر بهداشت ایران اطمینان می‌دهد آب آشامیدنی تهران هیچ مشکلی ندارد، یک عضو شورای شهر تهران روز پنجشنبه تاکید کرد که در هشت منطقه پایتخت آب آشامیدنی آلوده است.

خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، روز پنج‌شنبه ۱۳ آذر سخنان رحمت‌الله حافظی، رییس کمیسیون سلامت شورای شهر تهران را بازتاب داد که گفته است: «نمونه‌هایی که شهریور ماه از مناطق مختلف تهران برداشته شده است، نشان می‌دهد که آب هشت منطقه تهران آلوده است».

به گفته او، «اسناد آلودگی آب تهران برای یکی از سازمان‌های نظارتی ارسال شده» و این امر به اطلاع وزیر بهداشت نیز رسیده و قرار است اسناد یادشده تحویل او نیز داده شود.

این سخنان اما واکنش حسن هاشمی، وزیر بهداشت ایران، را به دنبال داشت که اظهار داشت: «رییس کمیسیون سلامت [شورای شهر تهران] اگر اسنادی دارند بهتر است به جای اعلام در تریبون‌های عمومی به صورت حضوری به وزیر نیرو ارائه کنند».

به گفته آقای هاشمی، افزایش بهره‌برداری از سفره‌های زمینی باعث بروز «مقداری مشکلات در خصوص سنگینی آب و میزان نیترات آن» شده که اکنون اعتبارات لازم برای رفع این مسئله در نظر گرفته شده است.

وی همچنین از دستور رییس اداره کل آب و فاضلاب استان تهران «مبنی بر توقف بهره‌برداری آب از سه حلقه چاه» خبر داد که میزان نیترات بالایی دارند و گفت که «البته این بالا بودن نیترات هم تنها برای کودکانی که از شیر خشک استفاده می‌کنند ایجاد مشکل می‌کند».

وزیر بهداشت ایران در نهایت گفت: «هیچ دلیلی وجود ندارد که اگر اشکالی در آب شهر تهران وجود دارد از مردم مخفی بشود... و در حال حاضر آب تهران هیچ مشکلی ندارد».

این در حالی است که رییس کمیسیون سلامت شورای شهر تهران می‌گوید که گرچه «ایجاد آرامش و دادن اطمینان خاطر به مردم از وظایف وزیر بهداشت است» اما وزارت بهداشت «باید اسناد آلودگی آب تهران را منتشر کند».

رحمت‌الله حافظی همچنین با اشاره به اظهارات مسئولان اداره آب و فاضلاب استان تهران مبنی بر پایش نیترات آب آشامیدنی شهر گفت: «امیدوارم این ادعا صحت داشته باشد، چرا که قبلا یک بار در شهریور ماه اعلام شد که آب آلودگی دارد و بعدا تکذیب کردند. در حال حاضر نیز اعلام می‌کنند که آب شهر تهران سالم است».

آقای حافظی پیش از این نیز هشدار داده بود که میزان نیترات آب آشامیدنی در برخی مناطق تهران در بهار و تابستان امسال در شرایط بحرانی قرار گرفته است.

XS
SM
MD
LG