لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۳۳

کشت برنج در جنوب تهران با فاضلاب


نماینده ورامین در مجلس، روز دوشنبه ۱۷ شهریور، از کشت برنج در جنوب تهران با استفاده از فاضلاب خبر داد و گفت که برخی مزارع سبزیجات هم با فاضلاب آبیاری می‌شوند.

به گزارش خبرگزاری ایسنا، حسین نقوی حسینی گفت: «در جنوب تهران دشت وسیعی از مراتع وجود دارد که زمستان‌ها عشایر، گله‌های خود را به آنجا می‌آوردند. فاضلابی که پیش از این مراتع را آبیاری می‌کرده اکنون در بین راه برای استفاده کشاورزی مثل برنج‌کاری گرفته می‌شود.»

وی اضافه کرد:«متاسفانه برای کشت برنج از فاضلاب استفاده می‌شود این در حالی است که همه با تولید محصولات کشاورزی با آب فاضلاب مخالفند و عوارض آن را می‌دانند. حتی شنیده شده برخی سبزیجات هم با همین آب کشت می‌شوند.»

خبرگزاری ایلنا، نیز روز شنبه ۱۵ شهریور، در گزارشی از آبیاری برخی از زمین‌های کشاورزی شهرری و ورامین با فاضلاب خبر داده و افزوده بود که طبق آمار رسمی در نزدیک به ۵۰ درصد از این مزارع، برنج کشت می‌شود.

محمد آقاطاهر، رئیس اتحادیه بنکداران به این خبرگزاری گفته بود که درچند سال گذشته، برنج‌های تهران در نمایشگاه مصلی تهران با نرخ برنج شمال یعنی ۶هزار و ۸۰۰ تومان عرضه شده‌است.

پیش از این نیز مسئولان دولتی خبرهای منتشر شده درباره استفاده از فاضلاب برای آبیاری زمین‌های کشاورزی را تائید کرده‌اند.

کاظم ندافی، رئیس مرکز سلامت محیط و کار وزارت بهداشت، ۱۳ مرداد، خبر داده بود که سال ۱۳۸۹ هشت هزار هکتار زمین در کل کشور با فاضلاب آبیاری می‌شده و این رقم در حال حاضر به یک چهارم تقلیل یافته‌است.

همچنین به گفته محمد موسوی، رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان تهران، در سال‌های گذشته ۷۴۱ هکتار مزارع کاشت سبزیجات با مخلوط آب سالم و فاضلاب آبیاری شده و سهم فاضلاب در این آبیاری بین ۱۵ تا ۳۵ درصد بوده‌است.

معاون بهداشتی وزارت بهداشت خرداد ماه طی بخشنامه‌ای به دانشگاه‌های علوم پزشکی سراسر کشور بر ضرورت جلوگیری از آبیاری مزارع کشاورزی با فاضلاب خام تاکید کرد.

حسین هاشمی، استاندار تهران، نیز دوشنبه ۲۹ اردیبهشت، گفته بود که هر واحدی که از آب آلوده و فاضلاب برای آبیاری محصولات کشاورزی استفاده کند، تخریب خواهد شد.

پیش از این مسئولان وزارت بهداشت و برخی نمایندگان مجلس بارها درباره تاثیرات آبیاری با فاضلاب بر سلامت مردم هشدار داده‌اند.

عابد فتاحی، عضو کمیسیون بهداشت مجلس، ۱۵ مرداد گفته بود که بسیاری از بیماری‌های روده‌ای و گوارشی از جمله «سالمونلا»، «کمپیلوباکتر» و «آمیب» از طریق آب فاضلاب به سبزی و از طریق خوردن سبزی به بدن افراد منتقل می‌شود.

خبرگزاری ایلنا در گزارش خود کمبود آب و ارزان بودن را از دلایل آبیاری زمین‌های کشاورزی با فاضلاب ذکر کرده‌است.

به گزارش این خبرگزاری هزینه استفاده از آب چاه برای سه هکتار در طول یک سال ۳ میلیون ۵۰۰ هزار تومان و هزینه استفاده از آب فاضلاب در همین مقدار زمین ۱ میلیون تومان است.

XS
SM
MD
LG