لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۳۲

امضای تفاهم‌نامه شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران با رویال داچ شل


شرکت نفتی «رویال داچ شل» اعلام کرد که با شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران قراردادی را امضا کرده که راه بازگشت این کمپانی به ایران را هموار می‌سازد.

سخنگوی این شرکت انگلیسی – هلندی روز دوشنبه، ۱۹ مهر، به خبرگزاری فرانسه گفت: «ما می‌توانیم تایید کنیم که در نامه‌ای به شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران برای بررسی بیشتر پیرامون همکاری در زمینه‌های مختلف ابراز علاقه کرده‌ایم.»

خبرگزاری شانا، شبکه اطلاع‌رسانی نفت و انرژی ایران، روز یک‌شنبه از امضای تفاهم‌نامه اولیه میان شرکت انگلیسی – هلندی شل و شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران برای همکاری خبر داده بود.

این خبرگزاری به نقل از هانس نایکمپ، رئیس دپارتمان امور ایران در شرکت شل، نوشته بود که تفاهم‌نامه یادشده نتیجه ماه‌ها مذاکره میان دو شرکت بوده و این سند چارچوبی برای بحث‌های بیشتر با شرکت ملی صنایع پتروشیمی ایران به دست می‌دهد.

گزارش شانا همچنین با اظهارات میرحسین زمانی‌نیا، معاون امور بین‌الملل و بازرگانی وزیر نفت، همراه بود که عنوان می‌کرد «امضای این تفاهم‌نامه، گام بسیار مهمی برای آغاز فعالیت شرکت شل در صنعت پتروشیمی ایران است».

شل از نخستین شرکت‌های اروپایی است که به دنبال لغو تحریم‌های هسته‌ای ایران، خرید نفت از این کشور را آغاز کرد.

این شرکت از سال ۲۰۱۰ مجبور شده بود که تجارت خود با ایران را متوقف کند و پیش از آن که مذاکرات هسته‌ای تهران با قدرت‌های جهانی به سرانجام برسد، ۱.۹ میلیارد دلار به این کشور بدهکار بود که با لغو تحریم‌ها، امکان پرداخت بدهی‌های شل به ایران نیز فراهم شد.

XS
SM
MD
LG