لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۱:۲۸

روسیه به جای اس۳۰۰ پیشنهاد موشک‌های دیگری به ایران داد


یک شرکت وابسته به وزارت دفاع روسیه اعلام کرد که مسکو به دنبال لغو قرارداد فروش سامانه موشکی اس۳۰۰ به تهران، این بار پیشنهاد فروش موشک‌های پیشرفته‌تر زمین به هوا را به ایران داده است.

گزارش خبرگزاری فرانسه در روز دوشنبه، چهارم اسفند به نقل از سرگئی چمزوف، مدیر شرکت روستک، بیان می‌کند که این موشک‌ها از نوع آنتی – ۲۵۰۰ هستند که نمونه پیشرفته سامانه دفاعی اس۳۰۰ محسوب می‌شود.

آقای چمزوف اظهار داشت: «ما به آنها آنتی – ۲۵۰۰ را پیشنهاد داده‌ایم، اما هنوز در این باره تصمیم‌گیری نشده است.»

این در حالی است که محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران سال گذشته تاکید کرده بود که تهران تمایلی به دریافت سامانه آنتی - ۲۵۰۰ به جای اس - ۳۰۰ ندارد.

مسکو سال ۲۰۰۷ به دنبال قراردادی ۸۰۰ میلیون دلاری با جمهوری اسلامی متعهد شد که سامانه دفاعی موشکی اس ۳۰۰ را در اختیار ایران قرار دهد.

این قرارداد اما به‌خاطر تصویب قطعنامه تحریم ایران در سازمان ملل متحد در سال ۲۰۱۰ که فروش یا انتقال موشک و سامانه‌های موشکی به ایران را ممنوع می‌ساخت هیچ‌گاه اجرا نشد، امری که اعتراض ایران را برانگیخت تا جایی که تهران از مسکو درخواست غرامت چهار میلیارد دلاری کرد.

خبرگزاری روسی اینترفکس می‌نویسد که مهدی سنایی، سفیر ایران در روسیه به تازگی گفته‌است که جمهوری اسلامی انتظار دارد روس‌ها در سال ۲۰۱۵ عاقبت این سامانه موشکی را در اختیار ایران قرار دهند.

اما مدیر شرکت روستک می‌گوید که «موشک‌های اس ۳۰۰ دیگر تولید نمی‌شود» و به این خاطر روسیه پیشنهاد موشک‌های آنتی – ۲۵۰۰ را به ایران داده است.

سامانه موشکی اس۳۰۰ تا شعاع ۱۵۰ کیلومتری خود را پوشش می‌دهد و قادر است هواپیما‌ها و موشک‌های بالستیک در ارتفاع کم یا زیاد را ردگیری کرده و هدف قرار دهد.

منتقدان اصلی قرارداد ایران و روسیه، آمریکا و اسرائیل بودند که از کرملین می‌خواستند این نوع جنگ‌افزار پیشرفته را در اختیار تهران قرار ندهد.

از این رو خبرگزاری فرانسه می‌نویسد که توافق احتمالی میان ایران و روسیه در رابطه با موشک‌های آنتی-۲۵۰۰ می‌تواند بار دیگر واکنش منفی واشینگتن را به دنبال داشته باشد.

وزیران دفاع ایران و روسیه به تازگی یک توافقنامه نظامی – دفاعی را به امضا رسانده‌اند که در آن بر حل و فصل اختلافات میان دو کشور در رابطه با سامانه اس۳۰۰ تاکید می‌شود.

XS
SM
MD
LG