لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۹ اسفند ۱۴۰۲ تهران ۱۱:۳۶

سناتور جمهوریخواه، دولت اوباما را به «پرداخت باج» به ایران متهم کرد


سناتور مارک کرک
سناتور مارک کرک

به دنبال انتشار گزارش روزنامه وال‌استریت جورنال درباره همزمانی اقدام آمریکا در ارسال ۴۰۰ میلیون دلار پول نقد به ایران و آزادی شهروندان آمریکایی که در ایران زندانی شده بودند، مارک کرک سناتور جمهوریخواه، دولت باراک اوباما را به «باج‌دهی» به ایران متهم کرد.

نشریه پولیتیکو، چاپ واشینگتن، روز چهارشنبه ۱۳ مرداد بیانیه سناتور کرک در این باره را بازتاب داده که می‌گوید: «ما همان ژانویه ۲۰۱۶ درست می‌گفتیم که اقدام دولت در ارسال ۱.۷ میلیارد دلار به ایران یک باج‌دهی است».

این بیانیه سپس تاکید می‌کند: «باج دادن به آدم‌ربایان باعث می‌شود که آمریکایی‌ها بیشتر از قبل در معرض خطر قرار بگیرند».

وال‌استریت جورنال به تازگی در گزارشی به نقل از مقام‌های آمریکایی و اروپایی نوشته که ۴۰۰ میلیون دلار از ۱.۷ میلیارد دلاری که آمریکا به خاطر عدم اجرای یک قرارداد تسلیحاتی مربوط به قبل از انقلاب ۱۳۵۷ قرار است به ایران بپردازد، همزمان با آزادی شهروندان آمریکایی به صورت نقد با یک هواپیمای باربری ناشناس به تهران فرستاده شده است.

این گزارش البته با اظهارات یک مقام ارشد دولت آمریکا همراه است که تاکید می‌کند هیچ ارتباطی میان پرداخت پول و آزادی شهروندان آمریکایی در ایران وجود ندارد. با این حال جمهوری‌خواهان کنگره آمریکا خواستار تحقیق در این باره شده‌اند.

مارک کرک در ادامه بیانیه خود همچنین با انتقاد شدید از دولت باراک اوباما تاکید کرده که سیاست‌های «مماشات‌آمیز» کاخ سفید باعث شده است که ایران شمار بیشتری از شهروندان آمریکایی را به «گروگان» بگیرد از جمله سیامک نمازی، پدرش باقر نمازی و رضا شاهینی.

سیامک نمازی، مدیر پیشین بخش برنامه‌ریزی‌های استراتژیک کمپانی نفتی کرسنت و باقر نمازی، نماینده پیشین صندوق کودکان سازمان ملل متحد، یونیسف، در چند کشور آفریقایی، پاییز و زمستان گذشته در ایران بازداشت شدند. رضا شاهینی دیگر شهروند آمریکایی هم که برای دیدار با مادر بیمار خود به ایران سفر کرده بود تیرماه امسال بازداشت شد.

در همین حال دونالد ترامپ، نامزد جمهوری‌خواهان در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، تلاش کرده که پای رقیب دمکرات خود را به ماجرای پرداخت ۴۰۰ میلیون دلار به ایران به میان بکشد.

آقای ترامپ روز چهارشنبه در توییتر نوشت: «وزیر خارجه [سابق] بی‌کفایت ما کسی بود که مذاکرات برای دادن ۴۰۰ میلیون دلار پول نقد به ایران را شروع کرد. یک رسوایی!»

XS
SM
MD
LG