لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۰۴

شریعتمداری: حسن روحانی موافق رفع حصر نیست


حسین شریعتمداری، مدیرمسئول روزنامه کیهان، می‌گوید که حسن روحانی در جمع کسانی بوده که به حصر خانگی میرحسین موسوی و مهدی کروبی حکم داده است
حسین شریعتمداری، مدیرمسئول روزنامه کیهان، می‌گوید که حسن روحانی در جمع کسانی بوده که به حصر خانگی میرحسین موسوی و مهدی کروبی حکم داده است

حسین شریعتمداری، نماینده رهبر جمهوری اسلامی در روزنامه کیهان، می‌گوید که حسن روحانی موافق رفع حصر میرحسین موسوی و مهدی کروبی، دو نامزد معترض به نتایج انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۸۸، نیست.

به گزارش خبرگزاری فارس، آقای شریعتمداری شامگاه چهارشنبه، ۱۵ بهمن، در یک سخنرانی درباره پرونده مهدی هاشمی، فرزند اکبر هاشمی رفسنجانی، گفت: «مراقب نارنجک‌های دودزا باشیم، این بمب‌ها برای پرت شدن حواس‌ها از موضوع اصلی است؛ نقطه اصلی را نباید هیچگاه فراموش کرد، حاشیه‌سازی یکی از کارهایی است که این روز‌ها با شدت دنبال می‌شود.»

وی اضافه کرد: «به جرأت می‌گویم که آقای روحانی موافق رفع حصر نیست و خودش از کسانی بوده که به آن حکم داده. برخی این ماجرا را مطرح می‌کنند تا مسئله اصلی فراموش شود.»

گزارش تفصیلی جمشید زند را در این باره بشنوید
please wait

No media source currently available

0:00 0:05:34 0:00
لینک مستقیم

آقای شریعتمداری توضیح بیشتری درباره به گفته او این «حاشیه سازی» نداده است.

حسن روحانی در ایام تبلیغات انتخاباتی ریاست جمهوری سال ۹۲ گفته بود که دولت آینده می‌تواند یک «فضای غیرامنیتی» را به وجود بیاورد تا کسانی که در حصر هستند و همچنین کسانی که به دلیل اعتراضات به نتیجه انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸ زندانی شده‌اند، آزاد شوند.

رئیس جمهوری ایران، روز ۱۶ آذر نیز در پاسخ به شعار دانشجویان در مراسم روز دانشجو برای رفع حصر رهبران معترضان به نتیجه انتخابات ریاست جمهوری سال ۸۸ گفته بود که «راه ما و مسیر ما همانی است که از روز اول به شما وعده دادیم. عهد ما با شما شکستنی نیست.»

محمدباقر نوبخت، سخنگوی دولت حسن روحانی، هم پیش از این اعلام کرده بود که کابینه حسن روحانی در سکوت خبری رفع حصر از آقایان موسوی و کروبی را دنبال می‌کند.

اما از سویی فاطمه کروبی، همسر مهدی کروبی، گفته است: «ظاهرا حصر و حبس‌های غیرقانونی اولویت دوستان دولتی نیست».

با این حال «سحام نیوز»، وب سایت نزدیک به مهدی کروبی روز شنبه ۱۱ بهمن گزارش داد که به دستور حسن روحانی قرار است مساله رفع حصر آقایان موسوی و کروبی و خانم رهنورد در دستور کار جلسه آینده شورای عالی امنیت ملی قرار گیرد.

این گزارش را بعدها کیوان خسروی، سخنگوی شورای عالی امنیت ملی تکذیب کرد.

پیش از این تعدادی از گروه‌های سیاسی اصلاح طلب در ایران ازآقای روحانی خواسته‌اند که به عنوان رئیس شورایعالی امنیت ملی برای رفع حصر مهدی کروبی و میرحسین موسوی اقدام کند.

مجمع روحانیون مبارز با صدور بیانیه‌ای به مناسبت سالگرد انقلاب در سال ۱۳۵۷، از ‌رئیس جمهوری ایران خواسته است با جلب حمایت علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی مسأله حصر میرحسین موسوی و مهدی کروبی، را به نحو اساسی حل کند.

مهدی کروبی، میرحسین موسوی و زهرا رهنورد، همسر آقای موسوی، از بهمن سال ۱۳۸۹ بدون برگزاری دادگاه در حصر خانگی به‌سر می‌برند.

«مهدی هاشمی اصرار داشت دادگاه علنی نباشد»

آقای شریعتمداری اما در ادامه سخنان خود درباره پرونده مهدی هاشمی، گفت: «وقتی دادگاه این شخص تشکیل می‌شد، اصرار او این بود که دادگاه علنی نباشد و بعد مدام مصاحبه می‌کردند که ما گفته‌ایم دادگاه باید علنی باشد.»

پس از صدور حکم محمدرضا رحیمی، معاون اول رئیس جمهور سابق، تعدادی از نمایندگان اصولگرای مجلس ایران، از جمله حمید رسایی، علیرضا زاکانی و محمد دهقان خواستار صدور رأی قاطع و سریع دادگاه مهدی هاشمی شده‌اند.

احمد توکلی، نماینده تهران درمجلس، روز سه‌شنبه، ۱۴ بهمن، در صحن علنی مجلس مهدی هاشمی را به دریافت ۵ میلیون و ۲۰۰ هزار دلار رشوه از شرکت نفتی «استات اویل» نروژ متهم کرد.

تاکنون بیست و پنج جلسه از رسیدگی به پرونده مهدی هاشمی در شعبه ۲۸ دادگاه انقلاب اسلامی تهران به ریاست قاضی محمد مقیسه برگزار شده و بعد از پایان بیست و پنجمین جلسه، قاضی پرونده برای انجام «یک‌سری تحقیقات، استعلام و کارهای کار‌شناسی» اعلام تنفس کرده‌است.

پیش از این وکلای آقای هاشمی بار‌ها اعلام کرده‌اند که خواستار برگزاری علنی دادگاه موکل خود هستند.

XS
SM
MD
LG