لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۲۷

رییس جمهوری آفریقای جنوبی سفرش به تهران را به تعویق انداخت


جیکوب زوما، رییس جمهوری آفریقای جنوبی، قرار بود که روز ۱۰ اسفند به تهران سفر کند.
جیکوب زوما، رییس جمهوری آفریقای جنوبی، قرار بود که روز ۱۰ اسفند به تهران سفر کند.

جیکوب زوما، رییس جمهوری آفریقای جنوبی، سفر از پیش اعلام‌شده خود به ایران را برای مدتی نامعلوم به تعویق انداخت.

خبرگزاری رویترز روز چهارشنبه، پنجم اسفند، بیانیه دفتر رییس جمهوری آفریقای جنوبی را منتشر کرده که اعلام کرده است: «دیدار رسمی جیکوب زوما با رهبران جمهوری اسلامی ایران که اوایل این هفته اعلام شده بود، به تعویق افتاده است».

این بیانیه اما توضیحی درباره دلایل تعویق سفر رییس‌جمهوری آفریقای جنوبی به تهران به دست نمی‌دهد و مشخص نمی‌کند که وی چه زمانی از ایران بازدید خواهد کرد.

پیش از این خبرگزاری‌های داخلی ایران تاریخ سفر رییس جمهوری آفریقای جنوبی به تهران را روز ۱۰ اسفند عنوان کرده بودند. این سفر قرار بود به دنبال دیدار آبان ماه معاون اول جیکوب زوما با مقامات جمهوری اسلامی در تهران انجام شود.

راما فوزا، معاون اول رییس جمهوری آفریقای جنوبی، که اواسط آبان در راس هیاتی ۱۶۰ نفره متشکل از بازرگانان و صاحبان صنایع و سرمایه، به تهران سفر کرده بود، در دیدار با حسن روحانی، رییس جمهوری ایران، خواستار افزایش میزان مبادلات تجاری دو کشور شده بود.

رویترز می‌نویسد که یکی از اهداف سفر راما فوزا به ایران دستیابی به راهی برای همکاری ایران و آفریقای جنوبی در بخش انرژی بوده است.

بر اساس این گزارش، آفریقای جنوبی در صدد ساخت پالایشگاه نفت است که در آن با استفاده از نفت خام ایران می‌تواند ذخایر بنزین خود را افزایش دهد و به این ترتیب از میزان وابستگی این کشور به شرکت‌های خارجی بکاهد.

XS
SM
MD
LG