لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۳۰

فهرست ممنوعه در نمایشگاه کتاب تهران تایید شد


بیست و نهمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران
بیست و نهمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران

یکی از مدیران نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران گزارش‌ها درباره فهرست کتاب‌هایی که ناشران حق ارائه آنها در این نمایشگاه را ندارند، تایید کرد.

خبرگزاری مهر روز یکشنبه، ۱۹ اردیبهشت، از قول همایون امیرزاده رئیس شورای نظارت و ارزیابی بیست و نهمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران عنوان کرده که این فهرست را نهادهای نظارتی از جمله دادستانی تهران تهیه کرده‌اند.

در همین رابطه یک ناشر تهرانی به شرط عدم انتشار نام وی به رادیو فردا گفت که در روزهای منتهی به نمایشگاه کتاب تهران از اداره کتاب وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با ده‌ها ناشر تماس گرفته شده و به آنها تاکید شده که باید از ارائه برخی کتاب‌های خود در این نمایشگاه خودداری کنند.

این ناشر شمار کل کتاب‌های ممنوعه را حدود ۳۰۰ عنوان کتاب دانست که ناشران آنها هم در شمار ناشران پرسابقه ایران محسوب می‌شوند و هم تازه‌کار و کمتر حرفه‌ای.

خبرگزاری مهر نیز تعداد کتاب‌های ممنوعه را ۳۲۰ عنوان کتاب ذکر کرده، اما آقای امیرزاده تاکید می‌کند که آمار صحیح کمتر از این است.

این مدیر نمایشگاه کتاب تهران اظهار داشت: «ما گفت‌وگوهای زیادی با نهاد‌های نظارتی داشته‌ایم. آماری که در این گفت‌وگو‌ها به دست آمد بسیار کمتر از آن چیزی بود که شما گفتید (۳۲۰ عنوان). و با گفت‌وگوهایی که با این دوستان داشتیم این آمار را به حداقل رساندیم.»

آقای امیرزاده در نهایت عنوان کرده که در این دوره نمایشگاه کتاب «نقش سازمان‌های مختلف و نهادهای نظارتی و حضورشان به مراتب مدیریت شده‌تر از دوره‌های قبلی این نمایشگاه و حتی دو، سه سال اخیر بوده است».

پیش از این گزارش‌هایی درباره جمع‌آوری برخی کتاب‌ها از بخش بین‌الملل نمایشگاه کتاب تهران منتشر شده بود که به گفته مدیران وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، این کتاب‌ها «مروج فرقه‌گرایی مذهبی»، «دارای تصاویر نامناسب» و در برخی موارد علیه امنیت ملی ایران هستند.

همچنین برخی از نویسندگان نیز در شبکه‌های اجتماعی اعلام کرده‌اند که آثارشان اجازه ارائه در این نمایشگاه را نیافته یا از نمایشگاه جمع‌آوری شده‌اند.

XS
SM
MD
LG