لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۴۷

پلیس فرانسه از شناسایی عاملان حمله در پاریس خبر داد


منابع پلیس فرانسه و مقامات شهر پاریس از شناسایی دو برادر فرانسوی الجزایری‌تبار و یک فرد بی‌خانمان به عنوان سه عامل اصلی حمله تروریستی به هفته‌نامه فکاهی «شارلی ابدو» خبر دادند.

شبکه تلویزیونی «سی‌ان‌ان» شامگاه چهارشنبه، ۱۷ دی به نقل از معاون شهردار پاریس گزارش داد که عاملان این حمله دو برادر ۳۲ و ۳۴ ساله و یک نوجوان ۱۸ ساله هستند.

این گزارش می‌گوید که ضارب ۱۸ ساله ساکن شهر «رنس» است. سی‌ان‌ان همچنین عنوان می‌کند که پلیس فرانسه در ارتباط با حمله تروریستی روز چهارشنبه، آپارتمانی را در حومه پاریس شناسایی و بازرسی کرده و اکنون در جست‌وجوی مکان اختفای عاملان حمله است.

گزارش رادیویی حمید فاطمی از جزئیات حمله روز چهارشنبه پاریس
please wait

No media source currently available

0:00 0:03:16 0:00
لینک مستقیم

اما خبرگزاری آسوشیتدپرس در گزارش خود اسامی عاملان حمله روز چهارشنبه را منتشر و آنها را «سعید و شریف کواشی» و «حمید مراد» معرفی کرده است.

به گفته یکی از مقامات پلیس فرانسه، این سه تن با شبکه تروریستی یمنی در ارتباط بوده‌اند. آسوشیتدپرس می‌افزاید که شریف کواشی در سال ۲۰۰۸ به اتهام‌های تروریستی و اعزام جهادگرایان به عراق، محاکمه و به ۱۸ ماه زندان محکوم شده بود.

هفته‌نامه فرانسوی «لوپوئن» نیز اطلاعات بیشتری درباره این سه نفر بر روی وبسایت خود منتشر کرده است. این نشریه می‌گوید که سعید و شریف کواشی، دو برادر ۳۲ و ۳۴ ساله فرانسوی الجزایری‌تبار هستند که تابستان امسال از سوریه به فرانسه بازگشته‌ بودند.

به نوشته این نشریه، «حمید مراد»، متهم سوم، متولد سال ۱۹۹۶ و فردی بی‌خانمان است که سال گذشته در مدرسه‌ای در شهر رنس ثبت‌نام کرده بود و سال آخر دبیرستان را می‌گذراند.

لوپوئن سپس می‌نویسد که حمید مراد رانندگی ماشین مهاجمان را بر عهده داشت.

هنوز گزارشی درباره دستگیری این افراد منتشر نشده است. پلیس جستجوی وسیعی را برای یافتن متهمان آغاز کرده و بر اساس گزارش خبرگزاری رویترز، ۸۰۰ سرباز فرانسوی نیز در این زمینه به نیروهای پلیس پیوسته‌اند.

حمله روز چهارشنبه به هفته‌نامه شارلی ابدو در پاریس مرگبارترین حادثه تروریستی این کشور ظرف نیم قرن گذشته بود. در این حمله ۱۲ نفر کشته و ۱۱ نفر نیز زخمی شدند.

هفته‌نامه شارلی ابدو در سال ۲۰۱۱ کاریکاتوری از پیامبر اسلام منتشر کرده بود که متعاقب آن هدف بمب‌گذاری قرار گرفت.

پاریس و دیگر شهرهای فرانسه نظیر تولوز و لیون هم‌اکنون شاهد تجمع ده‌ها هزار فرانسوی در اعتراض به این حمله تروریستی است.

فرانسوا اولاند، رییس جمهوری فرانسه، نیز پنج‌شنبه را روز عزای عمومی اعلام کرده است.

XS
SM
MD
LG