لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۴۸

بریتانیا برای آزادی شهروند خود از زندان ایران تلاش می‌کند


وزارت خارجه بریتانیا اعلام کرد که برای آزادی یک شهروند بریتانیایی – ایرانی که از چهار سال قبل به جرم جاسوسی در ایران زندانی شده است، تلاش می‌کند.

کمال فروغی، ۷۶ ساله که در تهران به کار مشاوره اقتصادی مشغول بود سال ۲۰۱۱ بازداشت شد، اما این مسئله تنها حدود دو ماه پیش رسانه‌ای شد، وقتی که خانواده او تصمیم به شکستن سکوت خود گرفتند.

خبرگزاری رویترز روز پنج‌شنبه، ۱۲ آذر گزارش داد که یکی از سخنگویان وزارت خارجه بریتانیا گفته است که فیلیپ هاموند، وزیر خارجه بریتانیا، مسئله آقای فروغی را با مقامات ایران از جمله حسن روحانی در میان گذاشته است.

وی همچنین گفته است که دیپلمات‌های بریتانیایی تاکنون نتوانسته‌اند دسترسی کنسولی به آقای فروغی داشته باشند چرا که ایران تابعیت دوگانه را به رسمیت نمی‌پذیرد.

با این حال سخنگوی وزارت خارجه بریتانیا اطمینان داده که لندن در پی آزادی فوری وی به خاطر شرایط جسمانی اوست.

مقامات ایران تاکنون دستگیری فروغی را تایید نکرده و در این باره اظهار نظری نکرده‌اند. اما هم‌اکنون چندین شهروند غربی با تابعیت دوگانه به اتهامات جاسوسی و امنیتی در زندان‌های ایران به سرمی‌برند که همه آنها آمریکایی هستند از جمله جیسون رضاییان، گزارشگر روزنامه وشینگتن پست در تهران. قوه قضاییه ایران کمتر از دو ماه گذشته اعلام کرد که آقای رضاییان به زندان محکوم شده، اما جزییات این حکم هنوز رسانه‌ای نشده است.

امیر حکمتی، تفنگدار سابق نیروی دریایی آمریکا، و سیامک نمازی، مدیر دفتر برنامه‌ریزی استراتژیک کمپانی نفتی کرسنت نیز از جمله این شهروندان آمریکایی – ایرانی هستند که جمهوری اسلامی آنها را زندانی کرده است.

XS
SM
MD
LG