لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۲۹

پترو پوروشنکو: اوکراین با تهدید بسیار بزرگی روبرو است


پترو پوروشنکو، رییس جمهوری اوکراین، می‌گوید که بیش از ۹ هزار سرباز روس هم‌اکنون در خاک اوکراین به‌ سر می‌برند.
پترو پوروشنکو، رییس جمهوری اوکراین، می‌گوید که بیش از ۹ هزار سرباز روس هم‌اکنون در خاک اوکراین به‌ سر می‌برند.

رییس جمهوری اوکراین روز پنج‌شنبه ۱۴ خرداد با هشدار به مردم این کشور، از وجود «تهدید بسیار بزرگی» سخن گفت که می‌تواند به از سرگیری یک جنگ عظیم در شرق اوکراین بینجامد.

به گزارش رادیو اروپای آزاد/رادیو آزادی، پترو پروشنکو که در پارلمان اوکراین سخنرانی می‌کرد همچنین از ارتش این کشور خواست آماده دفاع از اوکراین در برابر حملاتی شود که احتمال وقوع آنها در مرزهای مشترک با روسیه می‌رود.

وی عنوان کرده است که بیش از ۹ هزار سرباز روس هم‌اکنون در خاک اوکراین به‌ سر می‌برند و ارتش اوکراین باید خود را آماده مقابله با «یک تهاجم همه‌جانبه احتمالی در سراسر مرزهای این کشور با روسیه کند».

این اظهارات تنها به فاصله یک روز از بروز درگیری‌های خونین میان ارتش اوکراین و جدایی‌طلبان تحت حمایت روسیه در شرق این کشور بیان می‌شود که اتحادیه اروپا آن را شدیدترین جنگ میان طرفین از ماه فوریه تاکنون خوانده است.

به گفته آندری لیسنکو، سخنگوی ارتش اوکراین، درگیری‌های روز چهارشنبه که نزدیکی شهرک مارینکا در ۳۰ کیلومتری دونتسک رخ داد به مرگ دست‌کم پنج سرباز اوکراینی منجر شد و ۳۹ مجروح نیز بر جای گذاشت.

وی همچنین اظهار داشت که شورشیان نیز در جریان این درگیری ۸۰ کشته و ۱۰۰ زخمی داده‌اند.

ارتش اوکراین می‌گوید که جدایی‌طلبان با نقض توافقنامه میسنک ۲ سعی داشتند با استفاده از توپ و تانک، برخی مواضع حکومت را تسخیر کنند. اما از سویی شورشیان نیز نیروهای حکومت اوکراین را متهم به آغاز درگیری می‌کنند و می‌گویند که نیروهای حکومتی با بمباران منطقه، ۱۵ نفر را کشتند که برخی از این کشته‌شدگان افراد غیرنظامی بودند.

این در حالی است که ناظران سازمان امنیت و همکاری اروپا گفته‌اند که آنها شاهد حرکت ده‌ها تانک و خودروهای زرهی شورشیان بودند که از مناطق تحت تسلط آنان به سمت خط تماس، نزدیک مارینکا، حرکت کردند.

بیانیه این سازمان همچنین عنوان می‌کند که ارتش اوکراین به آنها اطلاع داده که قصد دارد برای مقابله با این تهدید، توپخانه سنگین خود را در حدود خط تماس مستقر کند.

جنگ داخلی اوکراین از آوریل ۲۰۱۴ تاکنون به کشته شدن شش هزار و ۴۰۰ انجامیده است.

XS
SM
MD
LG