لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۳۱

آژانس اتمی: ذخیره آب سنگین ایران اندکی بالاتر از حد مجاز است


مقر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در وین
مقر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در وین

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گزارش داد که ذخیره آب سنگین ایران اندکی بالاتر از حد مجازی است که در توافق هسته‌ای وین قید شده است، اما تهران قصد دارد که مقداری از این ذخایر را به کشور دیگری صادر کند.

این گزارش که تاریخ روز چهارشنبه ۱۹ آبان را دارد به ‌ظاهر «محرمانه» بوده اما خبرگزاری آسوشیتدپرس نوشته که به نسخه‌ای از آن دست یافته است.

به نوشته این خبرگزاری، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی میزان ذخیره آب سنگین ایران را یکصد کیلوگرم بیشتر از حد مجاز دانسته است.

طبق توافق هسته‌ای میان ایران و قدرت‌های جهانی، میزان آب سنگین که ایران می‌تواند ذخیره کند حداکثر ۱۴۳.۳ تن است. آب سنگین می‌تواند در تولید پلوتونیوم به کار رود، ماده‌ای که دستیابی به آن به نوعی راه را برای دستیابی به سلاح هسته‌ای هموار می‌سازد.

با این حال در گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی عنوان شده که تهران اعلام کرده قصد دارد پنج تن ذخیره آب سنگین خود را به کشور دیگری صادر کند. نام این کشور هنوز اعلام نشده است.

در همین رابطه خبرگزاری آلمان به نقل از یک دیپلمات مطلع از جزییات اجرای توافق هسته‌ای بدون اشاره به نام او نوشته که صادرات این میزان از ذخایر آب سنگین ایران احتمالا «ظرف چند روز» انجام خواهد شد.

ماه گذشته یوکیا آمانو، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، گفته بود که از زمان اجرای توافق هسته‌ای تاکنون، تهران به همه تعهدات خود پیابند بوده و تنها موردی که وجود داشت افزایش ذخیره آب سنگین ایران در ماه فوریه بود.

آن زمان ذخیره آب سنگین ایران ۰.۹ تن بیشتر از حد مجاز اعلام شده بود که اکنون این رقم ۰.۸ تن کاهش یافته است.

XS
SM
MD
LG