لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۶ مرداد ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۵۲

اتحادیه اروپا خواستار ارائه اطلاعات ساخت قطعات سانتریفوژ از سوی ایران شد


اتحادیه اروپا در بیانیه‌ای از ایران خواست تا اطلاعات مربوط به ساخت قطعات ماشین سانتریفوژ که برای غنی‌سازی اورانیوم استفاده می‌شود را در اختیار آژانس بین‌المللی انرژی اتمی قرار دهد.

این بیانیه که خبرگزاری آسوشیتدپرس می‌گوید نسخه‌ای از آن را روز جمعه ۲۶ شهریور دیده است، در آستانه نشست هفته آینده شورای حکام آژانس به ایران فرستاده می‌شود.

در این نشست قرار است گزارش حدود ۱۰ روز پیش یوکیو آمانو، مدیرکل آژانس، درباره آغاز ساخت لوله‌های روتور برای ماشین‌های سانتریفوژ از سوی ایران در ماه ژوئن بررسی شود.

اتحادیه اروپا خواستار «همکاری کامل ایران» با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره این موضوع شده و اینکه آژانس اطلاعات تکمیلی را در اختیار ۳۵ عضو شورای حکام قرار دهد.

سانتریفوژها کار غنی‌سازی اورانیوم را از غنای پایین تا میزان لازم برای ساخت سلاح هسته‌ای انجام می‌دهند. ایران پنج هزار و ۶۰ دستگاه ماشین غنی‌سازی دارد که بر اساس برنامه جامع اقدام مشترک، برجام، تنها می‌توانند تا سطح ۳.۷ درصد اورانیوم غنی کنند.

ایران برای تعمیر این دستگاه‌ها تنها باید از قطعات ماشین‌های قدیمی استفاده کند. درباره قطعات مورد نیاز برای سانتریفوژهای پیشرفته‌تر سختگیری شدیدی اعمال می‌شود.

آسوشیتدپرس می‌گوید آژانس باید نظارت کند که ایران چه تعداد لوله‌های روتور ساخته است و برای چه مدل‌های سانتریفوژ، تا این اطمینان حاصل شود که آنها تنها برای تعداد مشخص و ماشین‌های مورد اشاره در توافق تیرماه ۱۳۹۴ ساخته شده‌اند.

این گزارش می‌افزاید هرگونه تولید اضافی لوله‌های روتور می‌تواند نشانه‌ای از برنامه احتمالی ایران برای توسعه سانتریفوژهای پیشرفته فراتر از محدودیت‌های وضع شده باشد.

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز ۱۸ شهریور در گزارش تازه‌ خود درباره روند اجرای برجام میان ایران و قدرت‌های جهانی تأکید کرد که نقض آشکاری از سوی ایران در ارتباط با این توافق مشاهده نکرده است.

بر اساس توافق وین که تیرماه پارسال میان تهران و شش قدرت جهانی به دست آمد، ایران پذیرفت میزان ذخیره اورانیوم خود را با غنای ۳.۶۷ درصد حداکثر تا ۳۰۰ کیلوگرم حفظ کند و ذخیره آب سنگین که یک محصول غیررادیواکتیو است را نیز تا سقف ۱۳۰ تن در اختیار داشته باشد.

XS
SM
MD
LG