لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۱۸

پنتاگون: رهبر گروه خوراسان در سوریه کشته شد


عکس منسوب به محسن الفضلی از اعضای بلندپايه گروه القاعده
عکس منسوب به محسن الفضلی از اعضای بلندپايه گروه القاعده

مقامات ایالات متحده اعلام کردند که یکی از چهره‌های کلیدی القاعده و رهبر گروه موسوم به خوراسان در حملات هوایی آمریکا در سوریه کشته شد.

خبرگزاری رویترز شامگاه سه‌شنبه ۳۰ تیر اظهارات جف دیویس، یکی از سخنگویان پنتاگون، را منتشر کرد که اعلام کرد محسن الفضلی روز ۱۸ تیر در نزدیکی سرمدا سوریه سوار بر خودرو بود که در نتیجه حملات هوایی ایالات متحده کشته شد.

وی، الفضلی را یکی از چهره‌های ارشد و موثر القاعده و در شمار معدود چهره‌های مورد اعتماد رهبری القاعده دانست که از طراحی حملات ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ در آمریکا آگاه بود.

گروه خوراسان وابسته به سازمان القاعده بوده و رهبر آن از پاکستان به سوریه منتقل شده بود.

گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس درباره محسن الفضلی حاکی از آن است که وی پیش از این در ایران فعالیت می‌کرده و وزارت خارجه آمریکا برای دریافت اطلاعاتی که به دستگیری یا مرگ وی منجر شود، هفت میلیون دلار پاداش تعیین کرده بود.

الفضلی اواخر تابستان گذشته نیز هدف حملات هوایی ایالات متحده قرار گرفت که آن زمان هم برخی مقامات آمریکا گفتند که تصور می‌کنند وی کشته شده است، اما برخی دیگر از مقامات اعلام کردند که نمی‌توانند مرگ او را تایید کنند.

پیش از این ستاد فرماندهی ارتش آمریکا اعلام کرده بود که ‌گروه خوراسان با مستقر شدن در سوریه پایگاهی برای حمله به بیرون از این کشور ایجاد کرده و برای انجام عملیات خود به ساخت و آزمایش بمب‌های کنارجاده‌ای و جذب افراد از کشورهای غربی مشغول است.

XS
SM
MD
LG