لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۱۷

واشینگتن پست از سازمان ملل برای آزادی جیسون رضاییان درخواست کمک کرد


یکسال از بازداشت جیسون رضاییان، خبرنگار واشینگتن پست در ایران، می‌گذرد.
یکسال از بازداشت جیسون رضاییان، خبرنگار واشینگتن پست در ایران، می‌گذرد.

روزنامه واشینگتن پست با برپایی کارزاری به منظور آزادی جیسون رضاییان، گزارشگر این رسانه که در ایران بازداشت شده است، خواستار مداخله و کمک شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد در این زمینه شد.

این روزنامه روز چهارشنبه ۳۱ تیر اعلام کرد که دادخواستی را به شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد ارائه داده که در آن خواستار افزایش فشار جامعه جهانی به حکومت ایران در رابطه با جیسون رضاییان شده است، روزنامه‌نگاری که از ۳۶۵ روز گذشته در زندان‌های جمهوری اسلامی به‌ سر می‌برد.

روزنامه واشینگتن‌پست در دادخواست خود از بازداشت آقای رضاییان به عنوان امری «غیرقانونی و خودسرانه» نام برده و یادآور شده که تا به حال هیچ روزنامه‌نگار غربی در جمهوری اسلامی ۳۶۵ روز زندانی نبوده است.

جیسون رضاییان ۳۹ ساله، متولد کالیفرنیا که تابعیت دوگانه ایرانی آمریکایی دارد، روز ۳۱ تیر پارسال همراه با همسرش، یگانه صالحی، بازداشت شد.

خانم صالحی چندی بعد آزاد شد، اما آقای رضاییان که از دو سال قبل از بازداشت خود به عنوان خبرنگار واشینگتن پست در ایران فعالیت می‌کرد، به اتهام «جاسوسی به نفع آمریکا» و «فعالیت تبلیغی علیه نظام ایران» در زندان باقی مانده است.

این در حالی است که دولت ایالات متحده و از جمله شخص باراک اوباما، رییس جمهوری آمریکا، بارها اتهام‌های وارده علیه جیسون رضاییان را رد کرده و خواستار آزادی او شده‌اند.

آقای رضاییان تاکنون در سه جلسه دادگاه برای بررسی اتهامات مطرح شده از سوی دستگاه قضایی ایران حضور یافته است و آن‌گونه که وکیل وی اعلام کرده، جلسه بعدی دادگاه که هنوز زمان دقیق آن معلوم نیست، احتمالا آخرین جلسه بررسی این پرونده باشد.

اما مارتین بارون، دبیر اجرایی واشینگتن پست، این دادگاه را «جعلی» نامیده است.

وی همچنین نحوه برخورد قوه قضاییه ایران با پرونده آقای رضاییان را نمادی از «سوءرفتار» این نهاد قضایی دانسته است.

مارتین بارون تاکید کرده که تاکنون هیچ مدرکی از جیسون رضاییان مبتنی بر جاسوسی یا در رابطه با اتهامات دیگر به دست نیامده و اساسا او هیچ کار خطایی انجام نداده، بلکه هر آن چه کرده در مقام روزنامه‌نگاری سخت‌کوش و بی‌طرف بوده است».

XS
SM
MD
LG