لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۵۴

تماشای فوتبال با عدد و رقم


مردمی که در کنار ساحل ایپانما در ریو دو ژانیروی برزیل فوتبال بازی می‌کنند
مردمی که در کنار ساحل ایپانما در ریو دو ژانیروی برزیل فوتبال بازی می‌کنند

علاوه بر رقابت بر سر پیش‌بینی قهرمان جام بیستم که بازار شرکت‌های پیش‌بینی و موسسات و بنگا‌ه‌های شرط‌بندی را داغ کرده، شرکت‌های تولیدکننده لباس‌های ورزشی نیز در تب و تاب این هستند تا تیمی که آنها حامی مالی آن شده‌اند و نقش تجاری شرکتشان بر سینه بازیکنان آن تیم نقش بسته، فاتح جام بیستم شود.

۱۶ تیمی که توانستند به دور دوم این رقابت‌ها صعود کنند، در مجموع از تولیدات ٥ برند استفاده می‌کردند که در این میان، رقابت اصلی بین «آدیداس» و «نایک» بود که هر کدام سهمی ٥ تیمی داشتند. پس از آنها «پوما»، دیگر تولیدکننده آلمانی تجهیزات و لوازم ورزشی قرار داشت که در میان ١٦ تیم صعودکننده به مرحله دوم، البسه چهار تیم حاضر در این جمع را تامین کرده بود.

تیم کاستاریکا با پیراهن‌های تولیدی «لوتو»ی ایتالیا در جمع ١٦ تیم حضور داشت و تیم بلژیک نیز لباس‌های خود را به تولیدکننده تازه کاری در سوئیس به نام «بوردا اسپرت» سفارش داده بود.

«پوما» عمدتا بازار کشورهای آفریقایی و آمریکای لاتین را در اختیار داشت و از میان تیم‌های حاضر در مرحله حذفی، لباس‌های تیم‌های شیلی، اروگوئه، الجزایر و سوئیس را تامین کرده بود که هیچ یک نتوانستند جزو هشت تیم صعودکننده به مرحله یک چهارم نهایی باشند.

اما در یک چهارم نهایی نیز رقابت آدیداس و نایک شانه به شانه است و هر کدام سه تیم از جمع هشت تیم دارند.

هلند، برزیل و فرانسه نایک پوش و آرژانتین، آلمان و کلمبیا آدیداس بر تن می‌کنند، تا دو غول تولیدکننده لبای‌های ورزشی در مرحله یک چهارم نهایی این رقابت‌ها، برابر باشند. هرچند در این میان برنده واقعی جنگ برندها و نشان‌ها در واقع «لوتو»ی ایتالیاست که لباس شگفتی‌سازان این جام، کاستاریکا را تامین کرده و همچنین «بوردا اسپورت» که با تنها گزینه خود، تیم بلژیک، به جمع یک چهارم نهایی جام بیستم راه یافته است.

اف.۵۰ علیه مرکوریال

پنج گل، جیمز رودریگز، ابرستاره کلمبیایی‌ها در خط حمله و چهار گل لیونل مسی آرژانتینی و توماس مولر آلمانی نیز با این مدل کفش آدیداس درون دروازه حریفان جاخوش کرده است.به گزارش وب سایت «فوتبال بایبل» در این رقابت، برتری نسبی تا پیش از برگزاری دور یک چهارم نهایی با آدیداس بوده است. بازیکنانی که کفش مدل اف – ۵۰ آدیزیروی آدیداس را به پا داشتند، توانسته‌اند با این کفش، ۴۲ گل به ثمر برسانند.

آرین روبن هلندی و کریم بن‌زمای فرانسوی نیز از دیگر ستارگان جام بیستم هستند که آدیداس بر پا دارند. رضا قوچان‌نژاد، نیز تنها گل ایران در این رقابت‌ها را با مدل اف ۵۰ آدیزیروی آدیداس وارد دروازه بوسنی و هرزگوین کرد.

پس از رکورد ۴۲ گلی آدیداس، مدل مرکوریال نایک در رتبه دوم ایستاده و ستارگانی همچون نیمار برزیلی، که این مدل نایک را به پای دارند، ۳۸ گل به رقبا زده‌اند. در میان پنج مدل کفش فوتبالی که بیشترین گل با آنها وارد دروازه‌ها شده، آدیداس دو مدل و نایک سه مدل دارند، اما مجموع گل‌های زده شده تا پیش از آغاز مرحله یک چهارم نهایی، با دو مدل آدیداس اف-۵۰ و پریداتور بیشتر از مجموع گل‌هایی که با سه مدل نایک مرکوریال، هایپر ونوم و ماگیستا وارد دروازه‌ها شده، بوده است.

فیفا؛ برنده همیشگی جام

اما جام بیستم عدد و رقم‌های جذاب دیگری هم دارد از جمله آن که، فدراسیون بین‌المللی فوتبال، فیفا در جام جهانی برزیل درآمد قطعی و تضمین شده‌ای به میزان ٤ میلیارد و ٦٠٠ میلیون دلار کسب کرده که ٦٥ درصد آن از فروش حق پخش تلویزیونی بازی‌ها، تامین شده‌است.

بورس فوتبال

قهرمان شدن در جام جهانی آثاری کوتاه و میان مدت بر اقتصاد کشور قهرمان نیز برجای می گذارد که عدد و رقم‌های آن جذاب است.

بر اساس تخمین‌های «گلدمن ساچس»، بورس‌ها و بازارهای مالی تیم قهرمان رقابت‌های جام جهانی می‌تواند در ماه پس از رقابت‌های جام جهانی، ٣ و نیم درصد بهتر از عملکرد متوسط آنها، نتیجه بگیرد.

بر اساس ارزیابی تحلیلگران این شرکت، عملکرد مثبت بازارها در کشور قهرمان جام جهانی سه ماه ادامه می‌یابد اما پس از آن عملکرد بازارهای مالی و بورس قهرمان جام جهانی، به میزان ٤ درصد ضعیف تر از قبل عمل خواهدکرد.

هلندی‌های تولیدکننده

شاید برای شما جالب باشد که ارتباطی بین اقتصاد هشت تیم حاضر در مرحله یک چهارم نهایی جام جهانی برزیل و موفقیت آنها برقرار کنید.

بر اساس پیش‌بینی‌های صندوق بین‌المللی پول برای سال ۲۰۱۴ میلادی، کمترین سرانه درآمد ناخالص داخلی در میان هشت تیم حاضر در یک‌چهارم نهایی برزیل، متعلق به کلمبیایی‌هاست که سالانه حدود ۸ هزار و ۲۰۰ دلار، سرانه درآمد ناخالص داخلی آنهاست.

بیشترین سرانه درآمد ناخالص داخلی در بین هشت کشوری که به یک‌چهارم نهایی جام جهانی برزیل صعود کرده‌اند، متعلق به هلند است. سالانه درآمد ناخالص داخلی هر هلندی حدود ۵۰ هزار دلار بوده است؛ چیزی بیش از ۶ برابر درآمد ناخالص داخلی هر کلمبیایی.

پس از لاله‌های نارنجی هلند، آلمان‌ها با سرانه تولید ناخلص داخلی به ارزش ۴۷ هزار و ۸۹۳ دلار در سال ایستاده‌اند.

بلژیک، فرانسه، برزیل، کاستاریکا و آرژانتین، به ترتیب رتبه‌های سوم تا هفتم را از آن خود کرده‌اند، هر چند که فاصله فرانسه تا رتبه چهارم یعنی برزیل، فاصله‌ای معنادار است.

پیش‌بینی‌های صندوق بین‌المللی پول از میزان تولید ناخالص داخلی این هشت کشور در سال ۲۰۱۴،‌ رتبه‌بندی بالا را که بر حسب سرانه تولید ناخالص داخلی بود تا حدودی برهم می‌زند.

بر اساس گزارش صندوق بین‌المللی پول، آلمان با تولیدی سالانه نزدیک به ۴ هزار میلیارد دلار رتبه نخست را به خود اختصاص می‌دهد و پس از این کشور فرانسه با تولید ناخالص داخلی معادل ۲ هزار و ۸۸۵ میلیارد دلار در رتبه دوم می‌ایستد.

برزیل، هلند، بلژیک، آرژانتین و کلمبیا در رتبه‌های بعدی هستند و از میان این هشت کشور، کاستاریکا با تولید ناخالص داخلی حدود ۵۳ میلیارد دلار در سال ۲۰۱۴، در قعر این رتبه‌بندی جاخوش کرده‌است.

بیکاران فرانسوی

براساس پیش‌بینی‌های صندوق بین المللی پول، در میان هشت تیم‌ صعودکننده به مرحله یک چهارم نهایی جام جهانی، بیشترین رقم بیکاری متعلق است به فرانسوی‌ها که در سال ۲۰۱۴ بیکاری بیش از ۱۱ درصدی را تجربه خواهند کرد.

کمترین نرخ بیکاری در میان این هشت کشور نیز متعلق به آلمان‌هاست که در سال ۲۰۱۴ پیش‌بینی می‌شود با نرخ بیکاری ۵ و دو دهم درصدی دست و پنجه نرم کنند.

پس از فرانسه بیشترین نرخ بیکاری در میان هشت کشور حاضر در دور یک چهارم نهایی جام جهانی به کلمبیا اختصاص دارد که با نرخ بیکاری ۹.۴ درصد در این رتبه ایستاده است.

پس از آنها بلژیک، کاستاریکا، آرژانتین، هلند و برزیل قرار دارند.

نتیجه‌گیری بهتر در زمین فوتبال به حتم می‌تواند با پارامترهایی همچون وضعیت مناسب اقتصادی، عملکرد مناسب شاخص‌های کلان اقتصادی، ساختار حرفه‌ای باشگاه‌داری و فراهم‌بودن زیرساخت‌ها در ارتباط باشد که همگی به یک معنا با اقتصاد در ارتباطی مستقیم و غیرمستقیم در تعامل هستند.

اما با این‌ همه، شاید الزاما نتوان ارتباطی یک به یک و مستقیم بین وضعیت اقتصادی و خوب فوتبال بازی کردن برقرار کرد، هرچند برای اثبات هر کدام از این گزاره‌ها باید چند روزی صبرکرد و دید که قهرمان جام بیستم از کشوری با چه میزان تولید ناخالص داخلی، رشد اقتصادی، ‌تورم و بیکاری می‌آید و آیا پیروز میدان فوتبال، قهرمان عرصه اقتصاد هم هست یا خیر.

XS
SM
MD
LG