لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۴۰

شرکت احمدی نژاد در نشست شورای همکاری خليج فارس


شرکت محمود احمدی نژاد در نشست شورای همکاری خليج فارس، با انتقاداتی در داخل ايران روبه رو شده است.
شرکت محمود احمدی نژاد در نشست شورای همکاری خليج فارس، با انتقاداتی در داخل ايران روبه رو شده است.

محمود احمدی‌نژاد، رییس جمهوری ایران، روز دوشنبه ۱۲ آذر، تهران را به مقصد دوحه، مرکز امیرنشین قطر، ترک کرده است تا در اجلاس سران کشورهای عضو شورای همکاری خلیج فارس شرکت کند.


از زمان تأسیس این شورا در سال ۱۹۸۰، این نخستین باری ‌است که در نشست سران این شورا رهبر کشوری غیرعضو شرکت می‌کند.


آقای احمدی‌نژاد پيش از ترک تهران، در گفت‌وگو با خبرنگاران در فرودگاه مهرآباد گفت:«همه بايد دست‌به‌دست هم دهيم تا منطقه خليج فارس به منطقه‌ای برای صلح و دوستی تبديل شود.»


محمود احمدی‌نژاد همچنین اعلام کرد:«ما در اين‌اجلاس پيشنهادهايی برای توسعه همكاری‌ها و تعميق روابط در منطقه ارايه خواهيم كرد»؛ اما او جزییاتی از این پیشنهادها ارایه نکرد.


به گفته رییس جمهوری اسلامی، او قرار است طی این اجلاس، در بخشی از برنامه‌ها از جمله نشست عمومی شرکت کند و همچنین ملاقات‌هایی دوجانبه با سران كشورهای حاشيه خليج فارس انجام دهد.


دو موضوع مهم: بحران هسته‌ای و جزایر سه‌گانه


بحران هسته‌ای ایران و همچنین اختلاف امارات متحده عربی با تهران بر سر مالکیت جزایر سه‌گانه، تنب‌های بزرگ و کوچک و ابوموسی، از موضوعات مهمی‌ است که گفته می‌شود قرار است با حضور آقای احمدی‌نژاد در دوحه مطرح شود.


  • شورای همکاری خلیج فارس در گذشته بارها درباره جزایر تنب کوچک، بزرگ و ابوموسی، که امارات مدعی‌ است ایران آنها را اشغال کرده، جانب این کشور عربی را گرفته است.
حسن هاشميان در گفت و گو با راديو فردا

جمهوری اسلامی، تا کنون، با تأکید بر بی‌چون و چرا بودن مالکیت ایران بر جزیره‌های یاد شده، همواره گفته است که هرگونه مداخله خارجی در این زمینه را مردود می‌داند، و امارات متحده عربی، یکی از بنیانگذاران شورای همکاری خلیج فارس، اگر نظر دیگری درباره مالکیت این جزیره‌ها دارد، می‌تواند آن را در دیداری دو جانبه با تهران در میان بگذارد.


نخستين حضور ايران در اين نشست در حالی صورت می گيرد که ايرانيان، نام اين شورا را به رسميت نمی شناسند و به جای «شورای همکاری خلیج»، آن را «شورای همکاری خلیج فارس» می خوانند.


خبرگزاری فرانسه گزارش داده است که اعضای این شورا، کویت، عربستان، بحرین، امارات متحده عربی، قطر و عمان، از فعالیت‌های هسته‌ای ایران نگرانند و بر همین اساس در نشست روز دوشنبه خود در شهر دوحه قطر آن را محور گفت‌وگوهایشان قرار خواهند داد.


دکتر حسن هاشمیان، کارشناس مسایل خاورمیانه در تهران، در باره نگرانی اصلی این کشورها به راديو فردا می‌گوید:«شیخ سلمان بن حمد الخلیفه، ولیعهد بحرین، چند هفته پیش در مصاحبه‌ای با روزنامه‌های بریتانیایی برای نخستین بار ایران را به تلاش برای دستیابی به سلاح‌های هسته‌ای متهم کرد.»


ریاض قهوجی، مدیر مؤسسه خاورمیانه و تحلیل نظامی در دبی، نیز به خبرگزاری فرانسه گفته است:«هنگامی که کشوری مانند ایران مجاز به غنی‌سازی اورانیوم باشد، این خطر وجود دارد که این کشور خود را به سلاح‌های هسته‌ای مجهز کند.»


آقای هاشمیان در باره این بعد از نگرانی کشورهای عربی می‌گوید:«شورای همکاری خلیج فارس در گذشته بارها درباره جزایر تنب کوچک، بزرگ و ابوموسی، که امارات مدعی‌ است ایران آنها را اشغال کرده، جانب این کشور عربی را گرفته است.»


احتمالا کشورهای عضو شورا این بار با حضور محمود احمدی‌نژاد، رییس جمهوری ایران، به این موضوع خواهند پرداخت.


اما به گفته آقای هاشمیان، حتی اگر محمود احمدی‌نژاد در این باره با امارات متحده عربی سازشی هم بکند، با مخالفت و مقاومت در داخل کشور روبه‌رو خواهد شد. بدین ترتیب هر گونه توافقی، در عمل، نتیجه‌ای را به دنبال نخواهد داشت.


امارات متحده عربی روز شنبه ادعای مالکیتش بر جزایر سه گانه خلیج فارس را بار دیگر تکرار کرده و از دولت ایران خواسته است یا در این باره مستقیماً با این کشور مذاکره کند یا موضوع به دادگاه بین‌المللی لاهه ارجاع داده شود.


از سوی دیگر، شماری از نمایندگان مجلس تأکید کرده‌اند که مالکیت ایران بر جزایر سه‌گانه، «خط قرمز»ی‌ است که به هیچ کس اجازه عبور از آن داده نخواهد شد.


انتقاد از حضور احمدی نژاد در نشست


روزنامه جمهوری اسلامی در يادداشتی در شماره روز دوشنبه خود، رییس جمهوری اسلامی را به خاطر شرکت در اجلاس شورای همکاری خليج فارس مورد انتقاد قرار داده است.


اين روزنامه نوشته است: «همزمان با دعوتی که شورای همکاری خليج فارس از رییس جمهوری اسلامی ايران برای شرکت در اجلاس اين هفته اين شورا به عمل آورده و آقای احمدی‌نژاد قرار است امروز برای شرکت در اين اجلاس به قطر برود، رییس حکومت امارات متحده عربی روز شنبه در ادامه مواضع ضد ايرانی خود بار ديگر جزاير سه‌گانه تنب بزرگ، تنب کوچک و ابوموسی را متعلق به امارات دانست و خواستار بازپس‌گيری آنها از ايران شد.»


روزنامه جمهوری اسلامی تأکيد کرده که «انتشار خبر اظهارات شيخ امارات اذهان را متوجه اين سؤال می‌کند که اين ادعاهای واهی چرا همزمان با اين دعوت و پذيرفته شدن آن توسط رییس جمهوری اسلامی ابراز می‌شود. اين يک توهين به ملت ايران است.»


روزنامه آفتاب يزد نیز در سرمقاله روز یکشنبه خود با عنوان «خطرهای يک سفر» از احتمال حضور رييس جمهوری اسلامی در اجلاس شورای همکاری کشورهای خليج فارس به عنوان مهمان انتقاد کرده است.


به نوشته اين روزنامه، منابع رسمی نزديک به دولت در حالی از حضور احمدی‌نژاد در اجلاس سران شورای همکاری خليج فارس خبر داده‌اند که رييس امارات متحده عربی با لحنی جدی‌تر نسبت به گذشته ادعای مالکيت بر جزاير سه‌گانه ايرانی را تکرار و از ايران خواسته است تا برای پايان اشغال اين جزاير، مذاکره مستقيم را بپذيرد.


آفتاب يزد نوشته است: «برنامه‌ريزان سفر احمدی‌نژاد به دوحه اکنون بايد برای مردم توضيح دهند هدف مشخص از اين سفر چيست و با اين سفر چه خطرهايی از کشور دور می‌شود يا کدام فرصت‌های جديد برای کشورمان خلق می‌گردد که هزينه حضور در جمع هميشه مدعی نسبت به جزاير سه‌گانه ايرانی را توجيه‌پذير می‌نمايد؟»


XS
SM
MD
LG