لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۵۵

جرج بوش عازم منطقه خاورمیانه می شود


یکی از مهمترین اهداف سفر جرج بوش به خاورمیانه حمایت از مجدد از مذاکرات صلح میان فلسطینیان و اسراییل عنوان شده است.
یکی از مهمترین اهداف سفر جرج بوش به خاورمیانه حمایت از مجدد از مذاکرات صلح میان فلسطینیان و اسراییل عنوان شده است.

جرج بوش، رییس جمهوری آمریکا، روز سه شنبه برای دیداری یک هفته ای از خاورمیانه، واشینگتن را به مقصد این منطقه ترک می کند.


سفر آقای بوش به اسراییل و همچنین به کرانه غربی، که در مقام ریاست جمهوری برای نخستین بار انجام می شود، تلاشی برای ترغیب دوباره به احیای روند صلح اعلام شده است.


جرج بوش در این سفر همچنین در پی آن است که در آخرین سال ریاست جمهوری خود به یک موفقیت در عرصه سیاست خارجی دست یابد.


جرج بوش در سفر منطقه ای خود قرار است که برای نخستین بار به عربستان سعودی سفر کند.


گزارش های خبری حاکی است که وی در جریان این سفر به رهبران این کشور، و نیز دیگر متحدان عرب آمریکا در منطقه، اطمینان خواهد داد که ایالات متحده آنها را در برابر آنچه «تهدید» هسته ای جمهوری اسلامی خواند تنها نخواهد گذاشت.


تصویری که آمریکا از جمهوری اسلامی ترسیم می کند و آن کشور را «عنصری تحریک آمیز» در منطقه خاورمیانه معرفی می کند در حادثه صبح روز یکشنبه قوت گرفت.


به گفته پنتاگون، روز یکشنبه چند قایق تندرو ایرانی تا نزدیکی ناوچه های آمریکایی در تنگه هرمز پیش رفتند و در تماسی رادیویی آنها را تهدید کردند.


هر چند که مقام های جمهوری اسلامی این حادثه را «عادی» خواندند و گفتند که از این نوع حوادث در تنگه هرمز «معمولا پیش می آید»، اما با این حال در پی این حادثه بهای نفت اندکی افزایش یافت.


  • «من به آنجا (خاورمیانه) می روم تا کسانی را از نزدیک ببینم و به آنها اطمینان دهم که ایران یک خطر است. ما باید راهبردی به کار ببریم تا به آن (تهدید) پایان دهیم. من مایلم با شما همکاری کنم.»
رییس جمهوری آمریکا

سخنگوی کاخ سفید روز دوشنبه با جدیت به ایران در باره «کارهای تحریک آمیزی که می تواند به حوادثی خطرناک در آینده منجر شود» هشدار داد.


هشدار دوباره درباره «خطر ایران»


جرج بوش روزهای چهارشنبه تا جمعه را به گفت و گو با رهبران اسراییلی و فلسطینی سپری می کند و سپس عازم کویت می شود تا در آنجا با مسئولان نظامی و دیپلماتیک آمریکا در عراق دیدار کند.


پس از کویت، آقای بوش رهسپار بحرین، امارات متحده عربی و عربستان سعودی می شود و در آخرین مرحله از سفر، شانزدهم ژانویه عازم مصر خواهد شد.


جرج بوش در گفت و گویی با شبکه تلویزیونی العربیه گفت که «من به آنجا می روم تا کسانی را از نزدیک ببینم و به آنها اطمینان دهم که ایران یک خطر است. ما باید راهبردی به کار ببریم تا به آن (تهدید) پایان دهیم. من مایلم با شما همکاری کنم.»


آقای بوش همچنین افزود که به اعتقاد او این مسئله را می توان از راه دیپلماتیک حل کرد اما «برای اینکه مطمئن شویم دیپلماسی مؤثر واقع می شود، راه های دیگر هم باید روی میز باشند.»


پس از انتشار گزارش سازمان برآوردهای اطلاعاتی آمریکا (NIE) در ماه گذشته، تمرکز دولت آقای بوش بر روی مسئله ایران با تردیدهایی مواجه شد.


در گزارش این سازمان آمده بود که جمهوری اسلامی در سال ۲۰۰۳ برنامه ساخت سلاح های هسته ای خود را متوقف کرده است.


جرج بوش در گفت و گو با روزنامه اسراییلی یدیعوت آحرونوت نیز گفت که گزارش NIE به هیچ روی از تهدید ایران نمی کاهد بلکه «در واقع خطر را بوضوح نشان می دهد.»


از سوی دیگر، یک عضو آمریکایی القاعده در پیامی که روز یکشنبه در اینترنت منتشر شد خطاب به نیروهای اسلامگرا گفت که به استقبال جرج بوش بروند «اما نه با کف زدن و بردن دسته گل، بلکه با بمب و خودروهای انفجاری.»


ادامه کنفرانس آناپولیس


سفر آقای بوش به خاورمیانه در تداوم کنفرانس آناپولیس ارزیابی می شود که ماه نوامبر در ایالات متحده برگزار شد.


اهود اولمرت، نخست وزیر اسراییل، و محمود عباس، رییس تشکیلات خودگردان، در آن کنفرانس پذیرفتند که تا پایان سال ۲۰۰۸ به توافقنامه ای قابل قبول دست یابند.


مقام های فلسطینی روز دوشنبه از آقای بوش خواستند تا در سفر خود، به اسراییل فشار بیاورد فعالیت های شهرک سازی را متوقف کند.


اما در آستانه سفر آقای بوش، خشونت ها در این منطقه بالا گرفته و سربازان اسراییلی تاکنون سه فلسطینی مسلح را در نوار غزه از پای درآورده اند.


XS
SM
MD
LG