لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۲۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۵۱

الجزیره: مذاکرات صلح اسرائیل و فلسطین لغو شده است


تشییع جنازه کشته شدگان حمله روز دوشنبه نیروهای اسرائیل به کرانه باختری
تشییع جنازه کشته شدگان حمله روز دوشنبه نیروهای اسرائیل به کرانه باختری
در حالی که ایالات متحده گزارش‌ها درباره لغو مذاکرات صلح میان اسرائیل و فلسطین را تکذیب می‌کند، شبکه تلویزیونی الجزیره روز سه‌شنبه، پنج شهریور، بار دیگر بر لغو این مذاکرات تاکید کرد.

این رسانه خبری بدون اشاره به منبع گزارش خود نوشته است که مذاکره‌کنندگان فلسطینی‌ در اعتراض به حمله نیروهای اسرائیل به یک اردوگاه پناهندگان در کرانه باختری تصمیم به لغو مذاکرات صلح گرفته‌اند.

حمله نیروهای اسرائیل به کرانه باختری که روز دوشنبه، چهار شهریور، به وقوع پیوست، سه کشته و ۱۵ زخمی برجای گذاشت، در حالی که منابع پزشکی از وخامت حال ۶ نفر از این مجروحان خبر می‌دهند.

این حمله واکنش رامی حمدالله، نخست وزیر تشکیلات خودگران فلسطین، را نیز در پی داشت که با انتشار بیانیه‌ای اظهار داشت: «چنین جنایتی لزوم حمایت فوری و موثر بین‌المللی از مردمان ما را ثابت می‌کند.»

با این حال در بیانیه آقای حمدالله اشاره‌ای به لغو مذاکرات صلح با اسرائیل نشده است.

این مذاکرات پس از سه سال وقفه از ماه گذشته با میانجی‌گری آمریکا آغاز شده است و پیش‌بینی وزارت امور خارجه آمریکا نیز حکایت از آن دارد که مذاکرات «دست‌کم ۹ ماه» ادامه خواهد داشت.

با این وجود نشریه اسرائیلی هاآرتص پس از درگیری‌های روز دوشنبه در کرانه باختری از قول یک مقام فلسطینی نوشت که این مذاکرات لغو شده است. این ادعا واکنش بلافاصله مقامات وزارت امور خارجه ایالات متحده را در پی داشت که تاکید کردند مذاکرات همچنان به قوت خود باقی است.

ماری هرف، معاون سخنگوی این وزارتخانه، روز دوشنبه، چهار شهریور، اظهار داشت: «می‌توانم به شما اطمینان دهم که هیچ نشستی لغو نشده است... طرف‌ها با جدیت به استمرار مذاکرات متعهد هستند.»

اما این‌ بار شبکه تلویزیونی الجزیره ادعا می‌کند که مذاکرات لغو شده است. این رسانه خبری نوشت که «نیروهای اسرائیل اغلب وارد سرزمین‌های تحت حاکمیت فلسطینی‌ها می‌شوند و مردم را دستگیر می‌کنند».

بر اساس این گزارش، خشونت‌ها در کرانه باختری از آغاز سال ۲۰۱۳ افزایش پیدا کرده است به‌ طوری که نیروهای اسرائیل در این مدت ۱۴ نفر را کشته‌اند، در حالی که تعداد کشته‌شدگان در هشت ماه نخست سال گذشته تنها سه نفر بوده است.

الجزیره می‌نویسد، یک نفر از کشته‌شدگان حمله روز گذشته نیروهای اسرائیلی به کرانه باختری، از کارکنان آژانس کار و امداد بین‌المللی بود که این مسئله واکنش اعتراضی این نهاد بین‌المللی را نیز در پی داشته است.

مقامات پلیس اسرائیل در توضیح این حادثه گفته‌اند که نیروهای اسرائیلی در حال تعقیب یک «مظنون تروریست» بودند که وارد کرانه باختری شدند.
XS
SM
MD
LG