لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۲۹

مصاحبه لاریجانی با سی‌ان‌ان: ایران آماده حل مناقشه اتمی است


علی لاریجانی، رئیس مجلس ایران در مصاحبه با کریستین امانپور از شبکه سی‌ان‌ان
علی لاریجانی، رئیس مجلس ایران در مصاحبه با کریستین امانپور از شبکه سی‌ان‌ان
علی لاریجانی، رئیس مجلس ایران، در گفت‌وگویی با کریستین امانپور، خبرنگار شبکه تلویزیونی سی‌ان‌ان، بر آمادگی جمهوری اسلامی برای حل مناقشه هسته‌ای تاکید کرد و اظهار داشت که طرف ایرانی، مذاکرات هفته آینده در ژنو را کاملا جدی می‌گیرد.

آقای لاریجانی در این مصاحبه که سه‌شنبه شب، ۱۶ مهر، از سی‌ان‌ان پخش شد، گفت که گمان می‌کند مسئله هسته‌ای ایران در کوتاه‌مدت قابل حل باشد، تنها به شرط آن‌ که دو طرف در مذاکرات جدی باشند.

وی افزود: «من از طرف ایران می‌توانم بگویم که ما برای حل مسئله آماده هستیم. اگر آمریکا و برخی کشورهای دیگر می‌گویند که ایران نباید به سمت سلاح هسته‌ای برود، ما می‌توانیم به روشنی نشان دهیم که چنین قصدی نداریم. اما اگر آنها می‌خواهند ایران را به سمتی هدایت کنند که از حقوق هسته‌ای خود صرف‌نظر کند، حل مسئله طولانی خواهد شد. بنابراین همه چیز به اراده آنها بستگی دارد.»

دور بعدی مذاکرات ایران با گروه ۱+۵ روزهای ۲۳ و ۲۴ مهر در ژنو سوئیس برگزار می‌شود.

این دو مقام سیاسی اوایل مهرماه در حاشیه اجلاس عمومی سازمان ملل متحد با هم دیدار کردند که این نخستین گفت‌وگوی مستقیم وزرای خارجه ایران و آمریکا در ۳۳ سال گذشته محسوب می‌شد.

پس از آن نیز مکالمه تلفنی باراک اوباما و حسن روحانی، روسای جمهور دو کشور، خبرساز شد که در طول حیات ۳۴ ساله جمهوری اسلامی بی‌سابقه بوده است و با انتقاد برخی از طیف‌های محافظه‌کاران در ایران نیز مواجه شد.

اما اکنون علی لاریجانی می‌گوید که مجموع اقدامات آقای روحانی و هیئت دیپلماتیک همراه او در نیویورک مورد تایید مجلس شورای اسلامی است، چرا که «او موفق شد تصویری روشن از برنامه اتمی ایران ارائه دهد و ثابت کند که ایران در پی سلاح هسته‌ای نیست».

وی همچنین درباره سخنان اخیر آیت‌الله علی خامنه‌ای که برخی اقدامات هیئت ایرانی در سفر نیویورک را «نابه‌جا» توصیف کرده بود به خبرنگار سی‌ان‌ان گفت که شاید این سخنان متوجه مکالمه تلفنی حسن روحانی و باراک اوباما باشد، اما «آن‌ چه اهمیت دارد این است که اقدامات آقای روحانی در مجموع مورد تایید رهبر بود».

به گفته آقای لاریجانی، «ایران از رفتار و رویکرد آمریکا در قبال آن ناراحت است و اگرچه اوباما گفته است می‌خواهند رویکرد خود را تغییر بدهند، مردم ایران بر اساس رفتار آمریکا قضاوت می‌کنند».

پیش از این کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی، محمدجواد ظریف را برای توضیح درباره مکالمه تلفنی آقای روحانی و آقای اوباما فراخوانده بود که روزنامه تندوری کیهان در گزارشی از این جلسه مدعی شد آقای ظریف اعتراف کرده این مکالمه نابه‌جا بوده است، اگرچه وزارت امور خارجه ایران این نقل قول را تکذیب کرد.

با این حال علی لاریجانی تاکید می‌کند که «نباید وقت‌مان را صرف این مسائل کنیم و این که ما به دیپلماسی و ابتکار برای حل مسئله هسته‌ای نیاز داریم».

آقای لاریجانی سپس با اشاره به مذاکرات هفته آینده در ژنو گفت که نسبت به آن خوش‌بین است و امید دارد که مذاکرات ژنو «مذاکراتی واقعی و جدی باشد».

وی در نهایت اظهار داشت: «ایران واقعا درباره مذاکرات جدی است و برای حل مسئله آمادگی دارد. ما مسائل مهم دیگری در منطقه داریم، مثل تروریسم در افغانستان، عراق و سوریه که مشکلاتی جدی است و باید این مشکلات را حل کنیم.»
XS
SM
MD
LG