لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۲۳

وعده اردوغان برای توقف طرح توسعه پارک استانبول تا حکم دادگاه


رجب طیب اردوغان، نخست وزیر ترکیه، جمعه ۲۴ خرداد با گروهی از هنرمندان به همراه دو نفر از اعضای جنبش اعتراضی «همبستگی تقسیم» دیدار داشت
رجب طیب اردوغان، نخست وزیر ترکیه، جمعه ۲۴ خرداد با گروهی از هنرمندان به همراه دو نفر از اعضای جنبش اعتراضی «همبستگی تقسیم» دیدار داشت
رجب طیب اردوغان، نخست وزیر ترکیه، در اظهاراتی آشتی‌جویانه به مخالفان طرح توسعه پارک گزی استانبول، وعده داد که این اجرای طرح را تا زمان حکم دادگاه متوقف می‌کند.

به گزارش خبرگزاری رویترز، آقای اردوغان که جمعه شب، ۲۴ خرداد، با گروهی از هنرمندان به همراه دو نفر از اعضای جنبش اعتراضی «همبستگی تقسیم» دیدار داشت در جمع آنها وعده داده است که به رای دادگاه تمکین کند، فارغ از این که حکم دادگاه علیه طرح توسعه پارک گزی باشد یا نه.

این دیدار تنها ساعاتی پس از اظهارات تهدیدآمیز نخست وزیر ترکیه در رابطه با معترضانی انجام شد که در پارک گزی تحصن کرده‌اند. اردوغان گفته بود که کاسه صبرش لبریز شده و به معترضان هشدار می‌داد که با تصرف این پارک، آنها را از آنجا بیرون خواهد راند.

مخالفان طرح توسعه پارک گزی می‌گویند که این پارک جزء اندک فضاهای سبز باقی‌مانده در شهر استانبول است که باید حفظ شود، اما دولت ترکیه اصرار دارد که با اجرای طرح توسعه آن پارک، تغییراتی بنیادین در آن به‌ وجود آورد و یک مرکز خرید و یک مسجد در آن بسازد.

این اختلافات در دو هفته اخیر باعث اعتراضات گسترده‌ای در ترکیه شده و در برخی موارد به درگیری‌های شدیدی میان معترضان و نیروهای پلیس انجامیده است. اما اکنون دولت ترکیه در تلاش برای راضی کردن معترضان و پایان دادن به تحصن آنها تصمیم گرفته است که موضوع را به دادگاه ارجاع دهد و تا زمان رای دادگاه، این پروژه را متوقف سازد.

دولت ترکیه روز چهارشنبه نیز پیشنهاد داده بود در صورتی که رای دادگاه به نفع دولت باشد، این طرح را به رفراندوم خواهد گذاشت.

تایفون قهرمان، یکی از اعضای جنبش «همبستگی تقسیم»، پس از دیدار شب گذشته با اردوغان به خبرنگاران گفت: «نخست وزیر اظهار داشت که اگر نتیجه آرای عمومی بر این باشد که این منطقه همچنان به عنوان پارک باقی بماند، آنها نیز اطاعت خواهند کرد.»

وی افزود: «سخنان او در این‌ باره که این پروژه تا زمانی که دادگاه رای خود را اعلام نکرده باشد، اجرا نخواهد شد، یکی از نتایج مثبت دیدار امشب است.»

جنبش همبستگی تقسیم هنوز نگفته است که مواضع آن نسبت به دیدار شب گذشته چیست. در بیانیه‌ای که این جنبش شب گذشته منتشر کرد، روشن نشده است که آیا آنها به اعتراضات خود ادامه می‌دهند یا نه.
XS
SM
MD
LG