لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۲۲ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۲۸

هشدار آیت‌الله حائری در مورد رد صلاحیت نامزدهای «برجسته» انتخابات


آیت‌الله محمدصادق حائری شیرازی در نامه خود به رهبر جمهوری اسلامی می‌گوید که حذف یک فرد برجسته از صحنه انتخابات با هدف ایجاد حماسه سیاسی ناسازگار است
آیت‌الله محمدصادق حائری شیرازی در نامه خود به رهبر جمهوری اسلامی می‌گوید که حذف یک فرد برجسته از صحنه انتخابات با هدف ایجاد حماسه سیاسی ناسازگار است
آیت‌الله محمدصادق حائری شیرازی، نماینده مجلس خبرگان، در نامه‌ای خطاب به آیت‌الله علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، نسبت به حذف نامزدهای شاخص از روند انتخابات ریاست جمهوری ایران در سال جاری هشدار داد.

در این نامه که بخش‌هایی از آن را خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، روز سه‌شنبه، ۳۱ اردیبهشت، منتشر کرد، آمده است که شعار حماسه سیاسی و مشارکت حداکثری در انتخابات وقتی تحقق می‌یابد که «افراد رده اول دو طرف» در رقابت حاضر باشند.

آقای حائری شیرازی سپس از بازی فوتبال میان دو تیم پرطرفدار پرسپولیس و استقلال تهران مثال آورده که همیشه تماشاگران بسیاری داشته است و استادیوم را از تماشاگر پر می‌‌کند.

او گفته است که همان‌ طور که حذف یکی از این دو تیم، حضور تماشاگران را به حداقل می‌رساند، «حذف یک فرد برجسته از صحنه انتخابات نیز با هدف ایجاد حماسه سیاسی ناسازگار است، حتی اگر توجیهات حذف منطقی باشد».

این نامه در شرایطی منتشر شده است که شایعات زیادی درباره رد صلاحیت احتمالی اکبر هاشمی رفسنجانی، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، و اسفندیار رحیم‌مشایی، نامزد مورد حمایت دولت، در انتخابات ریاست جمهوری ایران شنیده می‌شود.

در حالی که نامزدی آقای هاشمی رفسنجانی در این انتخابات با استقبال گروه‌ها و بسیاری از چهره‌های اصلاح‌طلب یا اصول‌گرایان میانه‌رو مواجه شده است، مخالفان آقای هاشمی او را به‌واسطه کهولت سن و آن‌ چه نقش او در ناآرامی‌های سال ۱۳۸۸ خوانده می‌شود، مستوجب رد صلاحیت می‌دانند.

در توجیه رد صلاحیت احتمالی اسفندیار رحیم‌ مشایی نیز، طیفی از اصول‌گرایان و چهره‌های نزدیک به حکومت ایران می‌گویند که آقای رحیم‌ مشایی «رهبر جریان انحرافی» است، جریانی که معتقد به ارتباط با امام دوازدهم شیعیان است و باعث ایجاد فاصله میان محمود احمدی‌نژاد، رئیس جمهور ایران، با علی خامنه‌ای شده است.

اما در همین حال آیت‌الله حائری شیرازی می‌گوید که حذف هر چهره شاخصی می‌تواند حضور مردم در انتخابات را کاهش دهد.

در انتهای نامه آقای حائری شیرازی به آقای خامنه‌ای آمده است که به شورای نگهبان این جمله از قرآن، کتاب مقدس مسلمانان، را یادآوری کند که «ای بسا که شما از امری خوش‌تان نمی‌آید و خداوند در همان کار، خیر کثیر قرار دهد».

مهلت شورای نگهبان در بررسی صلاحیت نامزدهای یازدهمین انتخابات ریاست جمهوری ایران نیمه شب گذشته، ۳۰ اردیبهشت، به پایان رسید و این نهاد می‌باید نظرات خود را در این‌ باره به وزارت کشور اعلام کرده باشد.
XS
SM
MD
LG