لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۴۰

موج جدید حملات مقام‌های ایران به معترضان ۸۸ در آستانه روز ۹ دی


پوستر «نابخشودنی» که در پایگاه اطلاع‌رسانی ایت‌الله خامنه‌ای منتشر شده است و اشاره به اعتراضات سال ۱۳۸۸ دارد.
پوستر «نابخشودنی» که در پایگاه اطلاع‌رسانی ایت‌الله خامنه‌ای منتشر شده است و اشاره به اعتراضات سال ۱۳۸۸ دارد.
با نزدیک شدن به سالگرد تجمع حامیان حکومت ایران در روز ۹ دی، موج جدیدی از حملات مقام‌های جمهوری اسلامی به معترضان سال ۱۳۸۸ و رهبران جنبش سبز آغاز شده است.

پایگاه اطلاع‌رسانی رسمی علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، نیز پوستری با عنوان «نابخشودنی» منتشر کرده است که اشاره به اعتراضات سال ۱۳۸۸ دارد.

بر اساس گزارش خبرگزاری فارس، اسماعیل احمدی‌مقدم، فرمانده نیروی انتظامی ایران، روز پنج‌شنبه، پنجم دی، با انتقاد از کسانی که پیروزی محمود احمدی‌نژاد در انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۸۸ را حاصل تقلب می‌دانند، گفت که اعتراضات آنان به مدت هشت ماه کشور را دچار التهاب کرد.

به گفته او، معترضان «با لجاجت برچسبی به نظام زدند که نتوانستند آن را اثبات کنند اما به حیثیت کشور خدشه وارد شد و اختلافات در جامعه فزونی گرفت.»

به دنبال انتخابات سال ۱۳۸۸، تهران و برخی از دیگر شهرهای بزرگ کشور مانند شیراز برای ماه‌ها دستخوش اعتراضات گسترده‌ حامیان میرحسین موسوی و مهدی کروبی، نامزدان اصلاح‌طلب انتخابات، بود که محمود احمدی‌نژاد و نهادهای تحت نظارت ایت‌الله خامنه‌ای را به تقلب در رای‌گیری متهم می‌ساختند.

یکی از نقاط اوج این اعتراضات روز ۲۵ خرداد بود که بر اساس گزارش‌ها، حدود سه میلیون نفر در تهران دست به راهپیمایی زدند و خواستار ابطال انتخابات شدند.

اما اسماعیل احمدی‌مقدم می‌گوید، «کسانی که کشور را در چنین وضعیتی قرار دادند گناهی نابخشودنی مرتکب شدند».

واژه «نابخشودنی» دستمایه طراحی پوستری در پایگاه اطلاع‌رسانی آیت‌الله خامنه‌ای نیز شده که در ذیل آن اظهارات رهبر جمهوری اسلامی درباره رویدادهای سال ۱۳۸۸ و رهبران معترضان آمده است.

در این پوستر از آقای خامنه‌ای چنین نقل شده است: «گناه بزرگ فتنه‌گران در سال ۸۸ اين بود كه اگر خوش‌بينانه نگاه كنيم و بگویيم اين‌ها یک شبهه‌ای، خدشه‌ای در ذهنشان بود، اين خدشه را به صورت ايجاد چالش برای نظام اسلامی مطرح كردند. اين گناه بزرگ، قابل اغماض هم نيست؛ آثار آن هم همچنان در جامعه‌ ما موجود است.»

معاون اول قوه قضاییه هم روز چهارشنبه، چهارم دی، گفت: «خداوند از کسانی که فتنه سال ۸۸ را به راه انداختند نگذرد چرا که ظلم بزرگی به انقلاب اسلامی کردند.»

به گفته ابراهیم رئیسی، مسببان رویدادهای سال ۱۳۸۸ «باید عذرخواهی و اظهار ندامت کنند، نه این که بر یک موضوع باطل ایستادگی داشته باشند».

پیش از این نیز اظهارات دیگر مقامات جمهوری اسلامی، نظیر احمد جنتی، دبیر شورای نگهبان، حکایت از آن داشت که میرحسین موسوی و مهدی کروبی علی‌رغم آن که در زندان خانگی به‌سرمی‌برند، همچنان بر سر مواضع خود هستند.

آقای جنتی از این رو خواستار اعدام آنها شده بود و اکنون نیز معاون اول قوه قضاییه ایران از لزوم «توبه» آنان سخن می‌گوید.

به گفته ابراهیم رییسی، «فتنه‌گران در انتخابات سال ۸۸ فضا را به گونه‌ای جلوه دادند که دشمن فکر کرد جای پایی در نظام جمهوری اسلامی دارد و حالا تنها راه بازگشت آنها توبه، اظهار ندامت و عذرخواهی از ملت ایران و خداوند است».

این سخنان در حالی بیان می‌شود که رفع حصر خانگی میرحسین موسوی، زهرا رهنورد و مهدی کروبی از وعده‌های حسن روحانی در انتخابات ریاست جمهوری ایران بوده، چنان‌چه منتقدان و مخالفان جمهوری اسلامی و فعالان حقوق بشر نیز بر ضرورت آزادی هر چه سریع‌تر آنها تاکید می‌کنند.
XS
SM
MD
LG