لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۱۸

اذعان بهمنی به مشکلات ایران برای دسترسی به درآمدهای نفتی


محمود بهمنی، رئیس کل بانک مرکزی ایران، روز جمعه، ۱۱ اسفند، با تایید تلویحی اثرات منفی تحریم‌های بین‌المللی علیه جمهوری اسلامی گفت که در زمینه نقل و انتقال «دارایی‌های ملت مشکلاتی با برخی از کشورها» به وجود آمده است.

به گزارش خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی ایران، ایرنا، آقای بهمنی اظهار داشت: «در حال حاضر وجوه حاصل از درآمدهای نفتی در کشورهای مختلف پس از خرید به حساب آنها واریز می‌شود.»

اشاره رئیس بانک مرکزی ایران می‌تواند به معامله‌های پایاپای ایران با دیگر کشورها باشد.

در حالی که ایران نفت خود را به کشورهای مختلف صادر می‌کند در بسیاری از موارد ناگزیر شده است که به جای دریافت پول فقط از این کشورها کالا بخرد و درآمد خود را از نفت به شکل کالا به کشور بازگرداند.

تحریم‌های بین‌المللی علیه ایران که با هدف بازداشتن آن از ادامه برنامه اتمی خود انجام گرفته است به ایران اجازه نمی‌دهد که مانند سابق به تجارت ادامه دهد.

این تحریم‌ها انتقال درآمدهای نفتی ایران به کشور را با مشکلات بسیاری مواجه کرده است، به‌ طوری که یکی از نمایندگان محافظه‌کار مجلس ایران اذعان داشت همه چیز به سمت «برنامه نفت در برابر غذا» پیش می‌رود.

دیگر مقامات ایران از جمله معاون سازمان توسعه تجارت ایران نیز انجام معامله پایاپای با دیگر کشورها را تایید کرده‌اند.

خبرگزاری کار ایران، ایلنا، چندی پیش نوشت که دولت اروگوئه تصمیم گرفته است به جای پول نفت به ایران برنج بدهد. یک شرکت نفتی هلندی – بریتانیایی هم اعلام کرده است که قصد دارد به جای پرداخت بدهی یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون دلاری خود به ایران غله تحویل دهد.

بر همین اساس، رئیس کل بانک مرکزی ایران در گفت‌وگوی خود با خبرگزاری ایرنا تاکید کرده است که «باید به سوی انطباق هر چه بیشتر الگوی تجارت خارجی با الگوی درآمدهای ارزی حرکت کنیم».

پیش از این مهدی غضنفری، وزیر صنعت و تجارت ایران، ضمن «فلج‌کننده» خواندن تحریم‌ها گفته بود: «ارز حاصل از فروش نفت تحت تاثیر تحریم‌ها قرار گرفت... و مانع از آن شد تا بتوان نیازهای اقتصادی کشور را تامین کرد.»

محمود احمدی‌نژاد، رئیس دولت ایران، نیز با اذعان به مشکلات حاصل از تحریم‌ها تاکید کرده بود که اقتصاد کشور تحت فشار است و تنها می‌توان با قطع وابستگی به درآمدهای نفتی با تحریم‌ها مقابله کرد.
XS
SM
MD
LG