لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۴۷

احمدی‌نژاد خواستار قطع یک‌باره وابستگی کشور به درآمدهای نفتی شد


محمود احمدی‌نژاد به منظور تشریح شرایط اقتصادی ایران در مجلس شورای اسلامی حضور یافت.
محمود احمدی‌نژاد به منظور تشریح شرایط اقتصادی ایران در مجلس شورای اسلامی حضور یافت.
رییس جمهوری اسلامی ایران، روز چهارشنبه، ۲۷ دی، ضمن پذیرش تاثیر تحریم‌های غرب بر اقتصاد ایران، راهکار مقابله با این تحریم ها را قطع وابستگی کشور به درآمدهای حاصل از فروش نفت عنوان کرد.

محمود احمدی‌نژاد که به منظور تشریح شرایط اقتصادی ایران در مجلس حضور یافته بود، اظهار داشت: «دشمنان مدعی هستند که سنگین‌ترین تحریم‌ها را علیه ما اعمال کرده‌اند، از جمله محدودیت فروش نفت، تحریم بانک مرکزی و مبادلات پولی.»

به گزارش خبرگزاری های ایران، او با اشاره به تاثیر این تحریم‌ها گفت: «قطعا تحریم‌ها مشکلاتی را به وجود می‌آورد... دشمنان می‌خواهند از یک طرف به مردم فشار آورند و از مردم انتقام بگیرند و از طرف دیگر بودجه دولت را تحت فشار گذارند تا روند پیشرفت کشور مختل شود.»

به گفته آقای احمدی‌نژاد، در برابر تحریم‌ها سه نوع «جهت‌گیری» وجود دارد که یکی از آنها «تسلیم در برابر دشمن»، دیگری «ادامه وضع موجود» و شیوه کنونی دولت در مقابله با تحریم‌ها و سومی «ایجاد تحول ساختاری و استفاده از ظرفیت‌های ملی،‌ عبور از تحریم و مایوس کردن دشمن است».

او در ادامه ضمن دفاع از ایده ایجاد تحولات ساختاری در اقتصاد کشور یکی از راهکارهای آن را «قطع رابطه بودجه هزینه‌ای دولت با ارز نفتی» عنوان کرد و گفت: «باید یک‌بار با یک تصمیم مشترک این موضوع را تمام کنیم، گرچه فشارهایی نیز وارد می‌شود.»

غرب با اعمال تحریم‌های گسترده علیه ایران تلاش می‌کند مانع ادامه فعالیت‌های اتمی تهران شود. ایران می‌گوید که برنامه اتمی این کشور اهدافی صلح‌آمیز دارد، اما غرب نسبت به این مسئله تردید دارد و ادعا می‌کند که جمهوری اسلامی درصدد تولید سلاح هسته‌ای است.

اما در حالی که مقامات ایران پیش از این بر بی‌تاثیر بودن این تحریم‌ها تاکید می‌کردند گفته‌های اخیر آنها به معنای پذیرش فشار و تاثیراتی است که تحریم‌ها در پی دارد.

تاکید بر ادامه برنامه هدفمندی یارانه‌ها

بخش دیگری از سخنان روز چهارشنبه محمود احمدی‌نژاد در مجلس قانون‌گذاری ایران به موضوع هدفمندی یارانه‌ها بازمی‌گشت که رییس دولت ایران از آن به عنوان یک «الگوی ایرانی» در مدیریت کلان اقتصادی نام برد و ادعا کرد که این طرح اقتصادی ورای شیوه‌های رایج در نظام‌های سرمایه‌داری و سوسیالیستی است.

آقای احمدی‌نژاد گفت: «هیچ یک از طرح‌های اقتصادی کشور طی ۵۰ الی ۶۰ سال اخیر نتوانسته است، شاخص‌های اصلی را در طول یک سال به اندازه ‌طرح هدفمندی یارانه‌ها تغییر دهد... این طرح موجب صرفه‌جویی ارزی شد.»

او با بیان این که طرح هدفمندی یارانه‌ها باعث کنترل مصرف در کشور شده است، گفت: « آنها [غرب] با تصور این که مصرف بنزین در کشور ما لجام گسیخته است، بنزین را تحریم کردند، اما این طرح باعث شد نیاز ما به واردات بنزین به صفر برسد و طرح آنها خنثی شود.»

به گفته آقای احمدی‌نژاد، طرح هدفمندی یارانه‌ها باعث کاهش نقدینگی هم شده است به‌طوری که نقدینگی در سال ۸۹ نزدیک ۲۵ درصد بود اما سال ۹۰ به ۱۹/۴ درصد رسید.

این ادعای رییس جمهوری ایران در حالی مطرح شده که محمود بهمنی، رييس کل بانک مرکزی، روز سه شنبه، ۲۶ دی ماه، اعلام کرد که رشد نقدينگی در ايران طی يکسال اخير ۲۲.۱ درصد بوده است.

وی درحاشيه دومين همايش «بانکداری الکترونيک و نظام های پرداخت» گفت که بر اساس تازه‌ترين گزارش‌ها، حجم نقدينگی به ۴۲۴ هزار ميليارد تومان رسيده است.

رییس جمهوری ایران در ادامه سخنان خود به‌طور تلویحی از اجرای فاز دوم یارانه‌ها خبر داد و گفت: «من در مصاحبه‌ای گفتم که مرحله دوم بدین صورت است و می‌شود این کار را انجام داد؛ البته مطالعات دولت کامل و آماده است و من مثال زدم و گفتم می‌شود این کارها را انجام داد. یارانه‌ای که ما از طریق انرژی در کشور توزیع می‌کنیم با ارز دو هزار و ۵۰۰ تومان بیش از ۳۱۰ هزار میلیارد تومان است و می‌شود این بازتوزیع شود.»

اشاره آقای احمدی‌نژاد به مصاحبه‌ای است که وی روز دوم دی ماه با تلویزیون دولتی ایران انجام داد که در آن از تمایل دولت برای پنج برابر کردن یارانه‌های نقدی پرداختی به مردم سخن گفت.

آن مصاحبه واکنش شدید منتقدان دولت را در پی داشت که معتقد بودند این سخنان در آستانه انتخابات ریاست جمهوری یازدهم در ایران با اهداف انتخاباتی بیان شده است. اما محمود احمدی‌نژاد روز چهارشنبه این ادعاها را تکذیب کرد.

آقای احمدی‌نژاد گفت: «چه در دفعه قبل و چه در حال حاضر برای اجرای این طرح، هدف انتخاباتی نداریم. اصلا شان ملت ایران و دولت اجل از این است که ما مسائل اصلی کشور را با مسائل مقطعی و لحظه‌ای گره بزنیم.»

«اختلافی با مجلس وجود ندارد»

او با اشاره به اختلافات میان مجلس و دولت در رابطه با اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها گفت: «برخی اختلاف‌نظرها در این زمینه قابل تفاهم است چون نیت‌ها یکی است و دعوا و اختلافی وجود ندارد. البته ما خدمت مقام معظم رهبری رسیدیم، ایشان رهنمودهایی ارائه فرمودند که من فکر می‌کنم با توجه به آنها نظرات خیلی به هم نزدیک می‌شود.»

مجلس شورای اسلامی مخالف اجرای فاز دوم هدفمندی یارانه‌ها در شرایط کنونی کشور است و اعتقاد دارد که اجرای آن باعث رشد شدید قیمت‌ها می‌شود. با این حال به نظر می‌رسد که دولت ایران عزمی جدی برای اجرایی کردن این طرح در فاصله شش ماه تا انتخابات ریاست جمهوری دارد.

محمود احمدی‌نژاد در ادامه سخنان خود خواستار حمایت مجلس از طرح‌های اقتصادی دولت شد و گفت: «برای حل این مشکلات و انجام کارهای بزرگ باید همه دست به دست هم بدهیم. اقتصاد نیازمند تمرکز مدیریت است و از چند نقطه موازی حتی نمی‌شود یک اتاق را مدیریت کرد.»

او در انتهای سخنان خود گفت: «عزیزان من مردمی که قالی می‌بافند نباید روی حصیر زندگی کنند و ملتی که روی دریای ثروت نشسته‌اند نباید فقیر داشته باشد.»

احمدی‌نژاد سپس مجلس شورای اسلامی را ترک کرد در حالی که برخی از نمایندگان خواستار گفت‌وگو با او بودند.

او در واکنش به این نمایندگان گفت: «جناب آقای ابوترابی یادداشتی به من داده‌اند که من در جلسه بنشینم و سخنان نمایندگان را استماع کنم. این یادداشت بسیار خوبی است اما من چون واقعا برنامه خود را تنظیم کرده‌ام، معذور هستم. هر وقت دیگری صلاح دانستید هماهنگ کنید من می‌آیم چهار ساعت می‌نشینم و حرف عزیزان را گوش می‌کنم.»
XS
SM
MD
LG