لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۰۸

«روسیه قرارداد اس ۳۰۰ را اجرا کند، از شکایتمان صرف‌نظر می‌کنیم»


محمود رضا سجادی، سفیر ایران در روسیه می‌گوید، امتناع روسیه از اجرای قرارداد اس ۳۰۰ به خاطر قطعنامه شورای امنیت، دلیل موجهی نیست
محمود رضا سجادی، سفیر ایران در روسیه می‌گوید، امتناع روسیه از اجرای قرارداد اس ۳۰۰ به خاطر قطعنامه شورای امنیت، دلیل موجهی نیست
محمود رضا سجادی، سفیر ایران در روسیه، گفت تهران در صورتی که روسیه قرارداد تحویل سامانه دفاع موشکی اس ۳۰۰ را اجرا کند، از شکایت خود در دادگاه بین‌المللی ژنو صرف‌نظر می‌کند.

در گفت‌وگویی با خبرگزاری روسی اینترفاکس که روز سه‌شنبه، ۱۴ خرداد منتشر شد، آقای سجادی اظهار داشت که اگر روسیه تصمیم خود درباره اجرای قرارداد اس ۳۰۰ را تغییر دهد، «رفتار ایران نیز تغییر خواهد کرد».

وی افزود: «روسیه می‌گوید که این سامانه را به‌خاطر تحریم‌های شورای امنیت سازمان ملل متحد و قطعنامه ۱۹۲۹ نمی‌تواند به ایران تحویل دهد. ما می‌خواستیم در دادگاه اثبات کنیم که این دلیل موجهی نیست و شما می‌توانید فارغ از مسئله قطعنامه، این سامانه را به ما تحویل دهید.»

قرارداد تحویل سامانه دفاع موشکی اس ۳۰۰ به ایران سال ۲۰۰۷ میان تهران و مسکو منعقد شد. اما شورای امنیت سازمان ملل متحد در ژوئن ۲۰۱۰ قطعنامه‌ای را علیه ایران و با هدف بازداشتن آن از ادامه برنامه اتمی خود تصویب کرد که قرارداد تهران و مسکو را نیز تحت‌الشعاع خود قرار داد.

این قطعنامه محدودیت‌هایی برای فروش سلاح‌های عرفی به ایران تعیین می‌کرد و از جمله امکان تحویل سامانه‌های موشکی، تانک، هلیکوپترهای جنگی و ناوهای جنگی به ایران را سلب می‌ساخت.

از این رو دیمیتری مدودف، رئیس جمهور وقت روسیه سپتامبر همان سال فرمانی را به امضا رساند که اجرای قراداد تحویل سامانه اس ۳۰۰ به ایران را متوقف ساخت.

اما ایران در واکنش به این تصمیم روسیه به دادگاه بین‌المللی ژنو شکایت برد و اکنون محمود رضا سجادی در دفاع از این اقدام می‌گوید: «در این قرارداد قید شده است که اگر هر کدام از طرفین تعهدات خود را اجرا نکند، طرف دیگر حق آن را دارد که به دادگاه شکایت ببرد.»

ایران در شکایت خود از شرکت دولتی صادرات تسلیحات روسیه درخواست غرامتی به میزان چهار میلیارد دلار کرده است.
XS
SM
MD
LG