لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۰۴

خبرگزاری مهر: حمله سایبری ناکام به وزارت نفت


نهادهای وابسته به دولت ایران در سال‌های اخیر به دفعات مورد حملات گروه‌های هکری قرار گرفته‌اند
نهادهای وابسته به دولت ایران در سال‌های اخیر به دفعات مورد حملات گروه‌های هکری قرار گرفته‌اند
خبرگزاری مهر از «موج جدید» حملات سایبری به سایت‌های اصلی وزارت نفت و شرکت ملی نفت ایران خبر داده که به دلیل آن‌چه «افزایش ضریب ایمنی» سایت‌ها عنوان شده، «ناکام» مانده است.

بر اساس این گزارش، یک گروه ناشناس هکری ظهر روز جمعه، ۳۱ خرداد، حملات سایبری گسترده‌ای را به سایت‌های اصلی وزارت و شرکت ملی نفت ایران تدارک دید، اما این گروه در نهایت موفق نشد به اطلاعات محرمانه و طبقه‌بندی شده این دو نهاد دسترسی پیدا کند.

مهر می‌نویسد که در پی این حملات سایبری شبکه اینترنت کارکنان و مدیران وزارت و شرکت ملی نفت قطع شده، اما کارشناسان فناوری اطلاعات وزارت نفت اطمینان می‌دهند که حملات به‌طور کامل مهار و کنترل شده است.

نهادهای وابسته به دولت ایران در سال‌های اخیر به دفعات مورد حملات گروه‌های هکری قرار گرفته‌اند که قصد اختلال در برنامه‌ها و یا دسترسی به اطلاعات محرمانه آن را داشته‌اند.

سایت‌های هسته‌ای ایران از جمله حساس‌ترین این نهادها هستند که یک‌بار در سال ۲۰۱۰ هدف حمله سایبری قدرتمند استاکس‌نت قرار گرفتند و صدماتی اساسی دیدند.

در این میان وزارت نفت ایران و نهادهای مرتبط با آن نیز از حملات سایبری در امان نبوده‌اند به‌طوری که خرداد ماه امسال احمد قره‌بانی، مدیرعامل شرکت ملی نفت ایران از استخدام تعدادی هکر در این شرکت به‌منظور مقابله با حملات سایبری خبر داد.

یکی از جدیدترین حملات سایبری به نهادهای نفتی ایران پاییز سال گذشته صورت گرفت که هکرها شرکت نفت فلات قاره ایران را هدف قرار دادند، اما به‌نظر می‌رسد که آن نیز ناکام ماند.

مقامات ایران به‌طور معمول آمریکا و اسرائیل را مسئول حملات سایبری به سایت‌های مرتبط با دولت می‌دانند. در همین حال رسانه‌های غربی مانند نیویورک تایمز گزارش‌های متعددی را منتشر کرده‌اند دراین‌باره که دست‌کم در حمله استاکس‌نت، آمریکا و اسرائیل نقش داشته‌‌اند.

در نقطه مقابل، نخست وزیر اسرائیل نیز به‌تازگی گفته است که ایران و متحدان آن از جمله حزب‌الله، سرویس‌های خدمات این کشور، نظیر سیستم آب، شبکه برق و قطارها را هدف حملات سایبری قرار داده‌اند.
XS
SM
MD
LG