لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۳۷

استقبال نمایندگان مجلس ایران از طرح «گروه دوستی پارلمانی» با آمریکا


روزنامه همشهری روز شنبه گزارش داد که تعدادی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی ایران از طرح تشکیل گروه دوستی پارلمانی با ایالات متحده استقبال کرده و آن را امکان‌پذیر دانسته‌اند.

روزنامه همشهری، چاپ تهران، در شماره روز شنبه، ۱۳ مهر، سخنان برخی از اعضای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی در این‌ باره را بازتاب داده و آن را نشانه‌ای از «چراغ سبز» مجلس ایران به تشکیل گروه دوستی پارلمانی با آمریکا دانسته است.

این روزنامه به سخنان عابد فتاحی، نماینده ارومیه در مجلس، اشاره می‌کند که به نقل از حسن روحانی گفته است، تاثیر مذاکرات اخیر مقامات ایران و آمریکا به حدی بوده که قرار است در کنگره آمریکا یک گروه دوستی با ایران تشکیل شود.

آقای روحانی که به منظور شرکت در مجمع عمومی سازمان ملل متحد به نیویورک سفر کرده بود، هفته گذشته در آستانه بازگشت به تهران با باراک اوباما، همتای آمریکایی خود، یک مکالمه تلفنی داشت که در حیات ۳۴ ساله حکومت جمهوری اسلامی بی‌سابقه بوده است.

این اتفاق در شرایطی رخ داد که ۱۳۱ نماینده کنگره آمریکا با اشاره به انتخابات ریاست جمهوری اخیر در ایران و پیروزی حسن روحانی در نامه‌ای به باراک اوباما از او خواسته بودند که برای رفع اختلافات میان دو کشور و به‌ویژه حل مناقشه هسته‌ای، وارد مذاکره با رئیس جمهور میانه‌رو ایران شود.

همشهری می‌نویسد که اکنون همان ۱۳۱ نماینده کنگره «ارتباط با نمایندگان مجلس ایران آن هم در قالب گروه‌های دوستی پارلمانی را کوتاه‌ترین راه برای رسیدن به اهداف خود می‌دانند» و مکالمه تلفنی آقای اوباما و آقای روحانی نیز کار را برای نمایندگان مجلس شورای اسلامی ایران ساده‌تر کرده است.

این روزنامه به نقل از منصور حقیقت‌پور، نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، می‌نویسد که ارتباط با نمایندگان کنگره ایالات متحده «امری مخالف منافع ایران نیست»، چرا که «اعضای کنگره نمایندگان ملت و نه دولت آمریکا هستند».

آقای حقیقت‌پور همچنین گفته است: «مجلس می‌تواند با برآورد هزینه و فایده این موضوع... درباره آغاز مناسبات پارلمانی با کنگره تصمیم‌گیری کند و قطعا اگر این ارتباط برای ایران فایده داشته باشد اشکالی در تشکیل گروه دوستی پارلمانی بین دو کشور وجود نخواهد داشت.»

جز او، حسین نقوی‌ حسینی، سخنگوی این کمیسیون، نیز تشکیل گروه دوستی پارلمانی میان ایران و آمریکا را ممکن دانسته است.

به گفته آقای نقوی حسینی، «ارتباط بین نمایندگان مجالس محدودیت ارتباط دولت‌ها را ندارد، چون مجالس نمایندگان ملت‌ها هستند و محدودیت‌های دیپلماتیک برای نمایندگان پارلمانی وجود ندارد».

وی در نهایت به گروه دوستی ایران و انگلیس در مجلس اشاره کرده است که علی‌رغم تنش‌ها میان دو کشور فعالیت دارد.
XS
SM
MD
LG