لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۲۷

شرکت ملی نفت حمله سایبری را تکذیب کرد


خبرگزاری مهر گفته بود که یک گروه ناشناس هکری روز جمعه حمله سایبری گسترده‌ای را به سایت‌های اصلی وزارت و شرکت ملی نفت ایران تدارک دید
خبرگزاری مهر گفته بود که یک گروه ناشناس هکری روز جمعه حمله سایبری گسترده‌ای را به سایت‌های اصلی وزارت و شرکت ملی نفت ایران تدارک دید
یک مقام شرکت ملی نفت ایران گزارش‌ خبرگزاری مهر درباره «موج جدید حملات سایبری» به سایت‌های اصلی این شرکت و وزارت نفت ایران را تکذیب کرد.

احمد تولایی، مدیر بخش فناوری اطلاعات شرکت ملی نفت ایران، روز شنبه، اول تیر، گفت که دلیل قطع شدن سایت‌ این شرکت و پورتال رسمی وزارت نفت، نه حملات سایبری، بلکه مشکل فنی بوده است.

خبرگزاری مهر در گزارش خود گفته بود که یک گروه ناشناس هکری روز جمعه، حمله سایبری گسترده‌ای را به سایت‌های اصلی وزارت و شرکت ملی نفت ایران تدارک دید که باعث شد شبکه اینترنت کارکنان این دو نهاد نفتی از دسترس خارج شود.

این گزارش می‌گفت که حمله هکرها در نهایت ناکام مانده و آنها نتواسته‌اند به اطلاعات محرمانه و طبقه‌بندی شده وزارت و شرکت ملی نفت ایران دسترسی پیدا کنند.

اکنون اما مقامات شرکت ملی نفت ایران می‌گویند که گزارش خبرگزاری مهر هیچ منبع موثقی نداشته است و «انتشار این اخبار سبب آشفتگی فضای روانی جامعه می‌شود که به نفع مصالح کشور نیست».

احمد تولایی که با وبسایت خبری شانا، وابسته به وزارت نفت ایران، گفت‌وگو می‌کرد، همچنین اظهار داشت: «امنیت اطلاعات داخلی سایت‌ها وزارت نفت بسیار بالاست و حتی در صورت بروز حمله‌های اینترنتی مشکلی برای این اطلاعات ایجاد نخواهد شد.»

مقامات شرکت ملی نفت ایران پیش از این گفته بودند که این شرکت به منظور مقابله با حملات سایبری اقدام به استخدام تعدادی هکر کرده است.

وزارت نفت ایران و نهادهای مرتبط با آن به‌دفعات هدف حملات هکرهای ناشناس قرار گرفته‌اند.

یکی از گسترده‌ترین این حملات در فاصله زمانی اسفند ۱۳۹۰ تا اردیبهشت ۱۳۹۱ با استفاده از ویروسی به نام وایپر رخ داد که چنان‌چه خبرگزاری‌های داخل ایران گزارش دادند، منجر به از کار افتادن سرورهای اینترنت وزارت نفت و پاک شدن برخی اطلاعات از رایانه‌های این وزارتخانه شده است.

مهر ماه سال گذشته نیز شرکت نفت فلات قاره ایران هدف حملات سایبری قرار گرفت که مقامات این شرکت اسرائیل و چین را مسئول آن دانسته‌اند.

به گفته مقامات ایران، بخش‌های مربوط به انرژی در کشور هدف بیشترین حمله‌های سایبری در چند سال اخیر قرار داشته‌اند که با هدف «ضربه زدن به زیرساخت‌ها» انجام می‌شود.
XS
SM
MD
LG