لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۵۵

فرمانده پلیس: مراقبیم هیچ حاشیه‌ای در انتخابات به وجود نیاید


اسماعیل احمدی‌ مقدم می‌گوید که «لطف» رهبر جمهوری اسلامی شامل حال معترضان به نتیجه انتخابات ۸۸ شده که با آنها برخورد شدیدتری نشده است
اسماعیل احمدی‌ مقدم می‌گوید که «لطف» رهبر جمهوری اسلامی شامل حال معترضان به نتیجه انتخابات ۸۸ شده که با آنها برخورد شدیدتری نشده است
اسماعیل احمدی‌ مقدم، فرمانده نیروی انتظامی ایران، روز چهارشنبه، اول خرداد، خاطرنشان ساخت که نیروی تحت فرماندهی‌اش «مراقب است» هیچ «حاشیه‌‌ای» در انتخابات به وجود نیاید.

او گفت: «نيروی انتظامی با همكاری مردم مراقب است كه هيچ حاشیه‌ای در انتخابات به وجود نيايد تا در كمال آرامش و امنيت شاهد تكرار حماسه و ثبت پيروزي و موفقيت ديگری باشيم.»

آقای احمدی مقدم همچنین گفت که «فتنه‌گران» یا معترضان به نتیجه انتخابات ریاست جمهوری سال ۱۳۸۸ به‌ خاطر «لطف» رهبر جمهوری اسلامی اجازه زندگی در «سایه نظام» را یافته‌اند.

بر اساس گزارش خبرگزاری مهر، اسماعیل احمدی‌ مقدم که به فاصله یک روز پس از اعلام نظر نهایی شورای نگهبان درباره صلاحیت نامزدهای یازدهمین انتخابات ریاست جمهوری ایران سخن می‌گفت، مدعی شد نامزدهای تایید صلاحیت شده «همه سلایق جامعه» را دربرمی‌گیرند و مردم نیز به خوبی همه آنها را می‌شناسند و می‌توانند از میان آنها دست به انتخاب بزنند.

یازدهمین انتخابات ریاست جمهوری ایران ۸ نامزد نهایی دارد که صلاحیت آنها را شورای نگهبان احراز کرده است.

این شورا اما چهره‌های سرشناسی مانند اکبر هاشمی رفسنجانی، رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، اسفندیار رحیم‌مشایی، مشاور رئیس دولت، و برخی از وزرای سابق و نمایندگان کنونی مجلس، از جمله محمد شریعتمداری، محمد سعیدی‌کیا، مسعود پزشکیان و علیرضا زاکانی را رد صلاحیت کرده است.

اکبر هاشمی رفسنجانی نامزد بسیاری از گروه‌ها و چهره‌های اصلاح‌طلب و محافظه‌کاران میانه‌رو و اسفندیار رحیم‌مشایی نیز نامزد مورد حمایت دولت محمود احمدی‌نژاد در این انتخابات بودند.

با این حال فرمانده نیروی انتظامی ایران می‌گوید همه کسانی که خود را در معرض آزمایش شورای نگهبان قرار داده‌اند، به «قانون‌مداری معترفند و از قانون تمکین کرده‌اند».

از میان چهره‌های ردصلاحیت‌شده اسفندیار رحیم‌ مشایی به رای شورای نگهبان اعتراض دارد و آن را «ظلم» می‌داند. آقای رحیم‌ مشایی گفته است که این ماجرا را از طریق علی خامنه‌ای، رهبر جمهوری اسلامی، پی‌گیری خواهد کرد.

در برابر اما اکبر هاشمی رفسنجانی نسبت به رد صلاحیت خود سکوت کرده و چنان‌ چه رئیس ستاد انتخاباتی‌اش گفته است قصد اعتراض هم ندارد.

در چنین شرایطی اسماعیل احمدی‌ مقدم اطمینان خاطر می‌دهد که انتخابات در «کمال آرامش» برگزار خواهد شد.

به گفته آقای احمدی‌مقدم، «نيروي انتظامي در كنار تمامی دستگاه‌های امنيتی از جمله نيروهاي بسيج، وزارت كشور، وزارت اطلاعات و با پشتيبانی دستگاه قضايی و ساير نيروهای مسلح، تمام توان خود را برای امنيت انتخابات به كار می‌برد.»

فرمانده نیروی انتظامی ایران در ادامه با اشاره به رخدادهای سال ۱۳۸۸ و اعتراضات به نتیجه انتخابات ریاست جمهوری دهم، «فتنه‌گران» را مسبب خون‌هایی که ریخته شد دانسته و گفت: «جمهوری اسلامی با نظر لطف و عنايت رهبری با فتنه‌گران برخورد كرد و به آنان اجازه داد در سايه نظام زندگی كنند.»

به گفته او، اگر قرار بود قانون ملاک قرار گیرد برخورد با «فتنه‌گران» خیلی شدیدتر می‌شد، اما «لطف رهبری» شامل حال آنها شده است.

مقامات حکومت ایران از معترضان به نتیجه انتخابات سال ۱۳۸۸ به عنوان «فتنه‌گر» نام می‌برند و میرحسین موسوی و مهدی کروبی، نامزدهای اصلاح‌طلب آن انتخابات، را نیز «سران فتنه» می‌نامند.

آقایان موسوی و کروبی از اسفند ۱۳۸۹ بدون محاکمه در دادگاه در حصر خانگی هستند، در حالی که در هیچ دادگاهی محاکمه نشده‌اند.

آقای احمدی‌ مقدم در نهایت گفت: «اميد بود فتنه‌گران توبه كنند، چرا که آن حماسه بزرگ را به يك حادثه تلخ تبديل کردند... ولی خوش‌بختانه امروز شرايط كشور به هيچ‌ وجه با آن روز قابل قياس نيست و واقعا آن فتنه تكرار نخواهد شد، چرا كه... تاكتيك‌ها و روش‌های مقابله با دشمنان شناخته شده است.»

مقامات انتظامی و نظامی ایران پیش از این بارها نسبت به تکرار رخدادهای سال ۱۳۸۸ هشدار داده‌اند.

در همین حال گزارش‌ها حکایت از آن دارد که شب اعلام نتیجه بررسی صلاحیت نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری یازدهم، تهران شاهد حضور گسترده نیروهای امنیتی بوده است.
XS
SM
MD
LG