لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۲۲

معاون ستاد کل نیروهای مسلح: هیچ دخالتی در انتخابات نداریم


محمد حجازی، معاون پشتیبانی ستاد کل نیروهای مسلح ایران.
محمد حجازی، معاون پشتیبانی ستاد کل نیروهای مسلح ایران.
محمد حجازی، معاون آماد و پشتیبانی ستاد کل نیروهای مسلح ایران، روز سه‌شنبه، ۳۱ اردیبهشت، گفت: «نیروهای مسلح هیچ دخالتی در انتخابات ندارند، اما از تصمیمات نهادهای قانونی حمایت می‌کنند.»

به گزارش خبرگزاری ایسنا، وی که در جریان یک همایش سخن می‌گفت با این حال در مورد نامزدهای انتخابات ریاست‌جمهوری شروطی را ذکر کرده و گفت: «افراد و جناح‌هایی که داعیه به دست گرفتن قوه مجریه را دارند باید از هم‌اکنون پای‌بندی خود را به قانون نشان دهند.»

معاون ستاد کل نیروهای مسلح در ادامه به عنوان نمونه‌ای از «عدم پای‌بندی به قانون» به اعتراضات به نتایج انتخابات پیشین ریاست‌ جمهوری ایران اشاره کرد و هشدار داد که «قانون‌شکنان در برابر ملت راه به جایی نمی‌برند».

محمد حجازی در ادامه این‌گونه اظهار داشت که «در محیط‌های نیروهای مسلح هیچ گونه تبلیغ، له یا علیه اشخاص نداشته و نخواهیم داشت».

این اظهارات در حالی بیان می‌شود که پیش از این حسن فیروزآبادی، رئیس ستاد کل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی، از وجود «مهندسی انتخابات» در بین اعضا سپاه پاسداران خبر داده‌ بود.

وی در تفسیر خود از بحث «مهندسی انتخابات» که از سوی علی سعیدی، نماینده آیت‌الله خامنه‌ای در سپاه پاسداران، مطرح شده بود گفت که «مهندسی انتخابات در نگاه نمایندگی ولی فقیه در نیروی مسلح، یعنی این که وظیفه خود را در جریان انتخابات بین اعضای سپاهی انجام دهد، نه این که به جامعه چیزی را ارائه کند».

او در تشریح مهندسی انتخابات از منظر نیروهای مسلح تاکید کرده و گفت: «نمایندگی‌های ولی فقیه و سازمان‌های عقیدتی سیاسی در نیروهای مسلح باید بر ارزش‌های مورد نظر نظام تاکید کرده و در آن مورد صحبت کنند.»

علی سعیدی، نماینده آیت‌الله خامنه‌ای در سپاه پاسداران، پیشتر در ۱۹ دی‌ماه گفته بود که «وظیفه ذاتی سپاه، مهندسی معقول و منطقی انتخابات است».

حسن فیروزآبادی روز نهم اردیبهشت‌ماه نیز در مورد انتخابات اظهارنظر کرده و به نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری هشدار داد که به دنبال آن چه وی «فتنه و خودخواهی و تخریب» نامید نباشند.

به گزارش خبرگزاری فارس، حسن فیروزآبادی با تاکید بر این که رئیس جمهور نباید «حاشیه‌ساز و خودخواه» باشد گفت:«در انتخابات، ما از آنهایی که به دنبال فتنه، بدخواهی، تخریب، دشمنی و خودخواهی هستند، ترسی نداریم و آمادگی داریم جلوی‌شان را بگیریم و امنیت مردم را حفظ کنیم».

حسن فیروزآبادی پیش از آن، روز دوم اردیبهشت، خبر داد که نیروهای مسلح هم‌اکنون مشغول بررسی اوضاع برای مشارکت جدی در انتخابات ریاست‌ جمهوری هستند.

وی در این‌ خصوص به خبرگزاری مهر گفت: «نیروهای مسلح ما برای مشارکت در امر انتخابات در جهت تحقق حماسه سیاسی و مقابله با هرگونه فتنه احتمالی در انتخابات پیش رو از آمادگی کامل برخوردار هستند.»

در سال‌های گذشته گروه‌هایی از فعالان سیاسی، سپاه پاسداران را به دخالت در روند انتخابات و همچنین فعالیت‌های سیاسی دیگر متهم کرده‌اند.

یازدهمین انتخابات ریاست جمهوری ایران قرار است روز ۲۴ خرداد ۱۳۹۲ برگزار شود.
XS
SM
MD
LG