لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۱۸

فیروزآبادی: مهندسی انتخابات برای جلوگیری از دخالت نظامیان است


حسن فیروزآبادی، رییس ستاد کل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران.
حسن فیروزآبادی، رییس ستاد کل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران.
حسن فیروزآبادی، رییس ستاد کل نیروهای مسلح جمهوری اسلامی، روز چهارشنبه ۱۴ فروردین گفت که منظور از بحث «مهندسی انتخابات» توسط سپاه که علی سعیدی، نماینده ولی فقیه، مطرح کرده است جلوگیری از ورود و دخالت نیروهای مسلح در عرصه انتخابات است.

حسن فیروزآبادی در گفت‌وگو با باشگاه خبرنگاران گفت: «قصد ایشان [علی سعیدی] ورود به مبحث دخالت یا حتی روشنگری نبوده و منظورشان این بوده که سازمان‌های عقیدتی سیاسی و نمایندگی‌های ولی فقیه در نیروهای مسلح وظیفه دارند که عدم ورود نیروهای مسلح در جهت‌گیری‌های انتخاباتی را گوشزد کنند،که این همان مهندسی انتخابات است.»

وی در این گفت‌وگو افزود: «بحث مهندسی انتخابات که حجت‌الاسلام سعیدی، نماینده ولی فقیه در سپاه پاسداران، مطرح کردند اصلا دخالت نبوده، بلکه مهندسی انتخابات در نگاه نمایندگی ولی فقیه در نیروی مسلح، یعنی اینکه وظیفه خود را در جریان انتخابات بین اعضای سپاهی انجام دهد، نه اینکه به جامعه چیزی را ارائه کند.»

وی در ادامه این‌گونه توضیح داد که «مهندسی انتخابات در نیروهای مسلح یعنی اینکه این شاخص‌ها را به نیروها معرفی کرده و آن‌ها را از هرگونه دخالت دیگر در مسائل انتخابات و حضور در دسته‌بندی‌های سیاسی حفظ کند.»

علی سعیدی،نماینده آیت‌الله خامنه‌ای در سپاه پاسداران، پیشتر در ۱۹ دی‌ماه گفته بود که «وظیفه ذاتی سپاه، مهندسی معقول و منطقی انتخابات است».

این اظهارات اعتراض‌های زیادی را برانگیخت و از محمد خاتمی رییس‌جمهوری پیشین ایران تا محمود احمدی‌نژاد به آن واکنش نشان دادند.

محمد خاتمی گفت: «انتخابات آزاد يعنی انتخاباتی که از جمله مهندسی نشود. ما می‌گویيم با با اينها برخورد شود و اين اطمينان به مردم داده شود که انتخابات مهندسی نمی‌شود.»

محمود احمدی‌نژاد نیز در نشست رسانه‌ای خود گفت: «هرکس بخواهد مردم را مدیریت کند، مردم او را مدیریت می‌کنند.» به گزارش وبسایت «شبکه ایران» که وابسته به روزنامه ایران و نزدیک به دولت است، او این اظهارات را در واکنش به سخنان اخیر علی سعیدی مطرح کرد.

در سال‌های گذشته گروه‌هایی از فعالان سیاسی، سپاه پاسداران را به دخالت در روند انتخابات و همچنین فعالیت‌های سیاسی دیگر متهم کرده‌اند.

پیش از این اصلاح‌طلبان گفته بودند برخی از فرماندهان سپاه، در انتخابات ریاست جمهوری گذشته «دخالت‌های غیرقانونی» کرده‌اند.

نماینده آیت‌الله خامنه‌ای در سپاه، روز بيستم دی ماه، به توصیف رییس‌جمهوری مورد تایید سپاه پاسداران پرداخته و گفته بود که «ايران نقش مهمی در ظهور امام زمان دارد» و «در انتخابات بايد درست به هدف زد و فردی را انتخاب نمود که دقيقاً در راستای امام زمان حرکت کند نه اينکه نظام را به انفعال بکشاند.»

وی افزود که «يک رييس جمهوری بايد ولايتمدار و ارزشی باشد تا بتواند آرمان‌های مقام رهبری را دنبال کند.»

یازدهمین انتخابات ریاست جمهوری ایران قرار است روز ۲۴ خرداد ۱۳۹۲ برگزار شود.
XS
SM
MD
LG