لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۰۹

هشدار رئیس قوه قضائیه درباره «انحراف» مجریان انتخابات


صادق لاریجانی، رئیس قوه قضائیه ایران، درباره «انحراف در اجرای انتخابات» هشدار داده و تاکید کرده است در این باره «نظر شورای نگهبان، فصل‌الخطاب است.»

به گزارش خبرگزاری مهر، صادق لاریجانی روز ۷ فروردین گفته است: «قانون اجازه هیچ گونه تلاش برای انحراف در مقام اجرای انتخابات را نخواهد داد». مجری انتخابات در ایران، دولت و مشخصا وزارت کشور شناخته می‌شود.

آقای لاریجانی در نخستین جلسه قامات عالی قضائی ایران در سال ۹۲ گفته است: «در مقام نظارت نظر شورای نگهبان فصل‌الخطاب است و اگر کسانی هم احیاناً به روند انتخابات شکایت دارند باید مسیرهای قانونی را طی کنند.»

رئیس قوه قضائیه ایران گفته است: «گاهی کسانی که سمتی ندارند مطالبی ابراز می‌کنند که گویی نقش نظارتی دارند در حالی که نظارت بر انتخابات جزء مسئولیت‌ها و اختیارات شورای محترم نگهبان است.»

آقای لاریجانی به کسانی که ممکن است «اعتراض به نتایج انتخابات را به صورت رسمی و علنی به اعتراض‌های غیرقانونی و خیابانی تبدیل کنند» توصیه کرد وقایع انتخابات ۱۳۸۸ را فراموش نکنند که در جریان آن، به گفته او «مردم به‌خوبی با معترضان خیابانی و قانون شکنان برخورد کردند».

رئیس قوه قضائیه «هرگونه دخالت در انتخابات از ناحیه مجریان و ناظران به نفع کاندیداهای خاص» و «استفاده از امکانات دستگاه‌های اجرایی و دولتی در تبلیغات انتخاباتی» را «جرم» بر شمرده و هشدار داده است: «کسانی که از امکانات دولتی و دستگاه‌های مختلف برای پیشبرد کار انتخاباتی خود استفاده کنند جرم مرتکب شده و تحت تعقیب قرار می‌گیرند.»

انتخابات ریاست جمهوری آینده ایران قرار است کمتر از سه ماه دیگر در ۲۴ خرداد امسال برگزار شود. در ماه‌های گذشته پیش‌بینی‌هایی درباره احتمال نامزدشدن اسفندیار رحیم‌مشایی در این انتخابات مطرح شده است.

در هفته‌های گذشته شماری از چهره‌های اصولگرا درباره حمایت محمود احمدی‌نژاد از نامزدی اسفندیار رحیم‌مشایی در انتخابات آینده ریاست جمهوری هشدار داده‌اند.

از جمله محمدرضا باهنر، از چهره‌های عمده اصول‌گرا در ایران و از نامزدهای انتخابات آینده، درباره احتمال حمایت محمود احمدی‌نژاد و دولت از نامزدی اسفندیار رحیم‌مشایی هشدار داد و اشاره‌های مکرر آقای احمدی‌نژاد به بهار را نیز «تخلف» بر شمرد.

نایب رئیس مجلس و دبیر کل جامعه اسلامی مهندسین در گفت‌وگویی با خبرگزاری مهر که روز سوم فروردین منتشر شد، گفت: «اینکه دولت هم یک کاندیدا داشته باشد، حقش است، اما استفاده از امکانات دولتی در این زمینه هم خلاف شرعی است و هم خلاف قانونی.»

آقای باهنر از جمله مثال زد: «مثلا آقای احمدی‌نژاد در جشن نوروزی اخیر سه بار به مشایی گفت بهاری و در سخنرانی ۲۲ بهمن نیز سه بار گفت زنده باد بهار؛ خب این‌ها حتما خلاف قانون است و تخلف انتخاباتی است.»

آقای مشایی از نزدیک‌ترین افراد به محمود احمدی‌نژاد به شمار می‌رود و در سال‌های گذشته مکررا موضوع انتقاد اصولگرایان و چهره‌ها و نهادهای مذهبی بوده است.

سه روز پیش از این، اسفندیار رحیم مشایی گفته بود: «مردم باید بدانند که دولت خدمتگزار ذره‌ای در برابر هر تلاشی، ولو مذبوحانه، برای ایجاد خدشه به سلامت انتخابات کوتاه نخواهد آمد».

محمود احمدی‌نژاد، رییس‌جمهور ایران نیز در همین روز در هفتم فروردین، با بیان این‌که «هیچ کس حق ندارد خودش را مهمتر از ملت تصور کند» گفت که «از همه اقشار و سلایق گوناگون» باید در انتخابات ریاست‌جمهوری شرکت کنند و در انتخابات پیش رو باید «رکورد زده شود.».

به گزارش خبرگزاری ایسنا، او گفت: «هیچ کس حق ندارد خودش را مهمتر از ملت تصور کند، در مسیر ملت خللی ایجاد کند یا به زعم خود اعمال نظر کند.»

آقای احمدی‌نژاد پیش از این در سخنرانی‌های خود درباره «دخالت» در انتخابات هشدار داده و از جمله در مراسم سالگرد پیروزی انقلاب ایران گفته بود: «شنیده شده است کسانی می‌خواهند انتخابات را مدیریت و مهندسی کنند... کسی خود را جای مردم نپندارد و با کوته‌بینی تصور نکند که می‌تواند به جای مردم تصمیم بگیرد.»

علی سعیدی، نماینده آیت‌الله خامنه‌ای در سپاه پاسداران، پیش از آن گفته بود «وظیفه ذاتی سپاه مهندسی معقول و منطقی انتخابات است».

در عین حال وزیر اطلاعات ایران نیز روز چهارشنبه هفتم فروردین گفته است: «این وزارتخانه در چارچوب وظایف و برنامه‌هایی که دارد، به حول و قوه الهی برنامه‌ریزی‌های مختلفی انجام داده، تمهیدات لازم را اندیشیده و درواقع طراحی کرده است.»

این وزیر دولت محمود احمدی‌نژاد که در اردیبهشت سال ۹۰ از سوی او برکنار شد و بعدا با دخالت آیت‌الله خامنه‌ای به کار خود بازگشت، توضیحی درباره تمهیدات این وزارتخانه نداده است.
XS
SM
MD
LG