لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۳۷

ایران از سخنان صدراعظم آلمان در اسرائیل ابراز تاسف کرد


 مرضیه افخم، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران
مرضیه افخم، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران
سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در واکنش به اظهارات آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان، درباره برنامه اتمی جمهوری اسلامی و آن‌چه او «تهدید ایران علیه اسرائیل و اروپا» نامیده است، اظهار تاسف کرد.

گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا در روز چهارشنبه، هفتم اسفند، حاکی است که مرضیه افخم صحبت‌های خانم مرکل مبنی بر تهدیدآمیز بودن برنامه هسته‌ای تهران را «غیرواقعی» خوانده است.

آنگلا مرکل که روز پنجم اسفند همراه با ۱۶ وزیر به اسرائیل سفر کرده بود در جریان کنفرانس خبری مشترک با بینامین نتانیاهو، نخست‌وزیر اسرائیل، گفت که «دستیابی احتمالی ایران به بمب اتمی نه تنها برای اسرائیل، بلکه برای تمام کشورهای اروپایی یک تهدید خواهد بود».

سخنگوی وزارت خارجه ایران با ابراز تاسف از این سخنان خانم مرکل گفته است: «این سخنان غیرواقعی در مکانی زده شده که سال‌هاست در آنجا بیشترین موارد نقض حقوق بشر، تهدید، تجاوز و جنایت علیه ساکنان اصلی سرزمین فلسطین و دیگر کشورهای منطقه به‌طور مکرر و روزمره رخ می‌دهد.»

به گفته خانم افخم، «ایران در ۲۵۰ سال گذشته تهدیدی علیه هیچ کشوری نبوده و هیچ اقدام نظامی هم از سوی آن آغاز نشده است و این که خوشامد دیگران نباید به تحریف و یا نادیده گرفتن واقعیات منطقه بیانجامد».

اسرائیل برنامه اتمی ایران را تهدیدی بزرگ برای خود می‌داند و خواستار توقف کامل این برنامه است، موضعی که آقای نتانیاهو در کنفرانس خبری مشترک خود با آنگلا مرکل بار دیگر آن را تکرار کرد. اما خانم مرکل در این باره نظری متفاوت داشت.

به گفته صدراعظم آلمان، مذاکرات قدرت‌های جهانی با ایران به محدود کردن برنامه اتمی ایران منجر شده و از این نظر گروه ۵+۱ «موفق» بوده است.

او همچنین گفته است که غنی‌سازی اورانیوم در ایران کماکان انجام خواهد شد، اما در سطوح پایین و به‌طور محدود.

این بخش از سخنان خانم مرکل اما واکنش مثبت وزارت امور خارجه را به دنبال داشت به‌طوری که مرضیه افخم آن را نشانه «احترام و اذعان به حق غنی‌سازی اورانیوم در ایران» دانسته است.

به گفته خانم افخم، «اعلام موضع صریح آنگلا مرکل درباره تداوم غنی‌سازی... و تاکید او بر رویکرد مذاکره برای پایان دادن به یک بحران غیرضروری... باید مورد توجه قرار بگیرد.»

آنگلا مرکل بر ادامه مذاکرات با ایران تاکید کرده و گفته است: «ما به این نتیجه رسیده‌ایم که بهتر است در مذاکرات شرکت کنیم چرا که اعتقاد داریم نتایجی بهتر از وضعیت کنونی خواهد داشت.»

دور بعدی مذاکرات ایران و گروه ۱+۵، متشکل از ایالات متحده، بریتانیا، فرانسه، روسیه، چین و آلمان روز ۲۶ اسفند در وین برگزار می‌شود.
XS
SM
MD
LG