لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۳۹

مرکل: دستیابی ایران به بمب اتمی فقط تهدیدی برای اسرائیل نیست


نشست خبری مشترک آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان و بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل در اورشلیم
نشست خبری مشترک آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان و بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل در اورشلیم
آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان، که به اسرائیل سفر کرده است روز سه‌شنبه، ششم اسفند، گفت که دستیابی احتمالی ایران به بمب اتمی نه تنها برای اسرائیل، بلکه برای تمام کشورهای اروپایی یک تهدید خواهد بود.

به گزارش خبرگزاری رویترز، خانم مرکل این اظهارات را در نشست خبری مشترک با بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، بیان کرد ولی با این حال، او موضعی متفاوت با نخست‌وزیر اسرائیل درباره مذاکرات اتمی قدرت‌های جهانی با ایران و مسائلی مانند غنی‌سازی اورانیوم در ایران ابراز کرده است.

بر اساس این گزارش، بنیامین نتانیاهو در این کنفرانس خبری موافقت قدرت‌های جهانی با غنی‌سازی اورانیوم را «یک اشتباه» خوانده و گفته است، تمام رهبرانی که در خاورمیانه با آنها به‌طور مستقل صحبت کرده است، چنین موضعی داشته‌اند.

به گفته او، «اگر ایران واقعا خواستار انرژی اتمی برای مصارف غیرنظامی‌ است، نیازی به غنی‌سازی [اورانیوم] و سانتریفیوژ ندارد».

اما آنگلا مرکل در واکنش به این اظهارات گفته است: «روشن است اینجا تفاوت دیدگاهی در رابطه با مذاکرات وجود دارد و این که اساسا آیا این مذاکرات باید انجام شود یا نه. ما غنی‌سازی را به سطوح پایین محدود کرده‌ایم، اما غنی‌سازی انجام می‌شود و معتقدم که موفق بوده‌ایم.»

صدراعظم آلمان در ادامه نیز اظهار داشت: «مسئله این است که آیا ما قادر خواهیم بود به نتایجی بهتر از شرایط حاضر دست یابیم یا نه. ما به این نتیجه رسیده‌ایم که بهتر است در مذاکرات شرکت کنیم چرا که اعتقاد داریم نتایجی بهتر از وضعیت کنونی خواهد داشت.»

مقامات جمهوری اسلامی بارها تاکید کرده‌اند که ایران غنی‌سازی اورانیوم را متوقف نخواهد کرد و این مسئله «خط قرمز» آنان است.

توافقنامه موقت ژنو نیز تهران را متعهد می‌سازد که غنی‌سازی را تنها در سطوح پایین و در پنج درصد ادامه دهد، موضوعی که انتقاد شدید اسرائیل را به دنبال داشته است.

در این شرایط دور جدیدی از مذاکرات میان ایران و قدرت‌های جهانی برای دستیابی به یک راه‌حل جامع اتمی آغاز شده است که وزیر امور خارجه ایران نسبت به موفقیت آن در طول شش ماه آینده ابراز خوشبینی کرده است.
XS
SM
MD
LG